Het autogebruik is vorig jaar opvallend hard gedaald. De gemiddelde auto werd in 2012 nog maar voor 13.059 kilometers ingezet, in 2009 lag het autogebruik nog op 13.603 kilometers per auto. De stilstaande auto scheelt op jaarbasis 70.000 onderhoudsbeurten.

De geconstateerde populariteitvermindering van het gebruik van de auto past in een trend, aldus Aumacon-directeur Clem Dickmann. “Na het piekjaar 2005, toen een doorsnee-auto nog voor 13.816 kilometers werd ingezet, zien we sindsdien jaar-op-jaar gestage dalingen. De daling in 2012 is echter scherper dan gebruikelijk. Vooral zakelijke auto’s hebben hieraan een belangrijke bijdrage geleverd, wat enerzijds samenhangt met de verminderde bedrijvigheid en anderzijds een gevolg is van het toenemende thuiswerken.”

De gemiddelde zakenauto reed vorig jaar 23.894 kilometers; in 2009 waren dat nog 25.737 kilometers. Aumacom  baseert zich hierbij op metingen uit de NAP(nationale autopas)-database.

Slecht nieuws

Voor de autobranche is dit andermaal slecht nieuws. De dalende kilometrages worden namelijk ook niet meer gecompenseerd door een groeiend wagenpark. Sinds vorig jaar is ook daarin de aanwas tot staan gekomen.

Dit jaar dreigt het wagenpark in ons land – door de historisch lage nieuwverkoop en de vele occasionexporten – zelfs te dalen tot nèt boven de acht miljoen stuks. Dickmann: “Het is nog niet zo lang geleden dat beleidsmakers uitgingen van een doorgroeiend wagenpark tot zelfs boven de negen miljoen auto’s. Daar is nu dus geen enkele sprake meer van.” Volgens berekeningen van Aumacon betekent alleen al de thans geconstateerde afname een jaarlijkse vraagvermindering van zo’n zeventigduizend onderhoudsbeurten.

Daarbovenop komt nog de bijbehorende omzetderving rondom reparaties, banden en schadeherstel. Aangezien de terugloop van de automobiliteit met name zakenauto’s betreft worden vooral autodealers getroffen. “Universele garages ontspringen hier nog  grotendeels de dans, maar ook in dit zogenaamde ‘vrije’ kanaal staan de rendementen onder grote druk – getuige ook het toenemend aantal faillissementen in deze sector.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 november 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19