Met een daling van 6,1 procent over de eerste drie kwartalen van 2013 ten opzichte van dezelfde periode in 2012 ondervindt ook de online verkoop van nieuwe auto’s tegenwind.

Dat melden de ANWB Autokoopservice en Nieuweautokopen.nl. De online verkoop van auto’s laat daarmee nog steeds een iets vriendelijker beeld zien dan de traditionele verkoop van auto’s aan particulieren. Daar ligt de daling van de verkoop rond de 20%.

 In het derde kwartaal duiden de verkoopstatistieken wel op een paar opmerkelijke ontwikkelingen. Zo zakken Kia en Toyota verder weg in de top 10. Toyota valt er zelfs buiten met een elfde plek en met een marktaandeel van 3.47 procent.

Renault klimt met milieuvriendelijke modellen zoals de Clio en de Mégane naar een tweede plaats achter Volkswagen en presteert met het marktaandeel van Dacia (plek 16 met een marktaandeel van 1.88%) beter dan de PSA-groep met Peugeot en Citroën. Opel doet het online prima met een derde plaats. Dat laat zien dat Opel op de particuliere markt een gewaardeerd merk is.

Top 10 merken en marktaandelen:

1. Volkswagen, marktaandeel 7.52 procent.

2. Renault, marktaandeel 6.12 procent.

3. Opel, marktaandeel 5.42 procent.

4. Fiat, marktaandeel 4.96 procent.

5. Kia, marktaandeel 4.15 procent.

6. BMW, marktaandeel 3.98 procent.

7. Hyundai, marktaandeel 3.75 procent.

8. Citroen, marktaandeel 3.54 procent.

9. Peugeot, marktaandeel 3.52 procent.

10. Audi, marktaandeel 3.50 procent.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties