Ten Cate, een bedrijf uit Nijverdal dat vooral bekend is van het produceren van kunstgras, heeft een megasprong gemaakt in de auto-industrie. Het heeft een deal gesloten met Alfa Romeo om daar voor het model 4C een superlicht chassis te bouwen. Daarmee staat Ten Cate meteen op de kaart.
Achter de schermen is Ten Cate al jaren bezig om een voet tussen de deur te krijgen in de wedloop naar vederlichte en sterke auto’s. Het chassis wat TenCate gaat bouwen is van koolstofvezels en kan door duurzaamheid en beperkt gewicht een flinke bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. De vezels zijn de helft lichter dan staal en twintig procent lichter dan aluminium.
De bedoeling is dat Alfa Romeo jaarlijks drie tot vierduizend 4C’s met het koolstofchassis van Ten Cate gaat bouwen. De wagen gaat om en nabij de 60.000 euro kosten en zal vooralsnog een nichemarkt bedienen. Maar door massaproductie en verdere technische ontwikkelingen verwacht Ten Cate dat die prijs binnen enkele jaren drastisch zal dalen, zodat ook het middensegment een koolstofauto kan gaan rijden. Het bedrijf gaat dicht bij de bron zitten om het chassis te bouwen. In Italië staat een productiefabriek in de planning.