Een lagere nieuwverkoop en een tegenvallende werkplaatsomzet zorgt voor een zwaar 2013. De stijgende kosten van de automobiliteit knellen met name bij de particulier, met als gevolg uitstel van onderhoud. Door de dalende omzet is de werkplaats steeds minder goed in staat het dealerbedrijf op de been te houden. Dat blijkt uit het Automotive Kwartaalbericht van ING dat dinsdag openbaar werd gemaakt op een meeting van Automotive Insiders.
In de communicatie met (potentiële) klanten wordt internet steeds belangrijker. Hoewel het online marktaandeel nog relatief gering is heeft de oplaaiende strijd op internet de markt eigenlijk al in verregaande mate veranderd, aldus ING.
Prijzen worden voor de markt zichtbaar en consumenten worden in staat gesteld te vergelijken. Op termijn kan dit een prijsdrukkend effect hebben. Bruto marges op onderdelen in de autobranche zijn van oudsher hoog, mede door het intransparante karakter dat de branche jarenlang koesterde.
Met de opkomst van webshops en toenemende prijstransparantie in combinatie met de noodzaak om automobiliteit betaalbaar te houden komt hier snel verandering in. Zo zien groothandels in onderdelen zich genoodzaakt scherper in te zetten op prijs. Schaalgrootte en inkoopkracht worden in deze tussenhandel belangrijker. Een consolidatieslag is op dit vlak ingezet.
Onoverkomelijk is volgens ING dat niet iedereen in de toekomstige aftersalesmarkt een plek zal kunnen vinden. De markt krimpt, de onderhoudsbehoefte neemt af, de concurrentie neemt toe en klanten zullen steeds kritischer hun keuzes maken. Het grote aantal spelers in de aftersales markt moet rekening houden met toenemende overcapaciteit. Veel werkplaatsformules breiden nog steeds uit, maar niet iedereen zal de ambities in concreet succes om kunnen zetten. Partijen die de klant weten te doorgronden en bereid zijn met de markt mee te veranderen kunnen zich als beste positioneren om winnend uit deze aftersales strijd tevoorschijn te komen.