Lars Holmqvist, ceo van European Association of Automotive Suppliers (Clepa) heeft woensdagmiddag op de ledendag van RAI Vereniging afdeling Autovak zijn toekomstvisie op de automotive-industrie gegeven. Volgens Holmqvist staan we aan de vooravond van ingrijpende veranderingen.
Consumenten en overheden verlangen een groener en veiliger wagenpark, wat de industrie dwingt tot verregaande reorganisatie en technische innovatie. Dit uit zich onder andere in enorme verschuivingen in de technologiemix.
Het centrum van de industrie verplaatst zich van de traditionele regio’s in Europa en Noord Amerika naar de BRIC-landen, met name Azië. Verliezers en winnaars en de opkomst van nieuwe soorten ondernemingen met mondiale concurrentie zijn het gevolg. Volgens Holmqvist vereist dit een geïntegreerde lange termijn aanpak ten aanzien van wet- en regelgeving, met betere coördinatie tussen EU-instituten en de lidstaten. “Belangrijke aandeelhouders moeten hierbij worden betrokken, zoals momenteel gebeurt in het project Cars 21.” De focus moet volgens de ceo liggen op innovatie en ondersteuning voor R&D.
“De aangekondigde EU-belasting op dieselbrandstof heeft ten aanzien van de milieudoelstellingen grote gevolgen. Traditioneel ondervindt de aftermarket de gevolgen van deze veranderingen met enige vertraging, zij dient zich er echter wel op voor te bereiden. Als er namelijk een dieseltax komt, wij willen die bestrijden, dan zullen premiumfabrikanten als BMW, Mercedes, Audi en Volvo hun marktposities zien verzwakken. Bovendien dreigen we onze kennis rond de dieseltechnologie dan te gaan verspelen. In april volgend jaar zal de EU wellicht een eindbeslissing nemen, dus hebben we hier nog wat werk te doen.”
Een ander dossier is de BER en dan specifiek de blokkades die de autofabrikanten opwerpen ten aanzien van de beschikbaarheid van technische informatie. “Iets wat ze wel moeten doen binnen de Euro 5 en 6-afspraken die zijn gemaakt. Via de VIN-code moet iedereen in het onafhankelijke kanaal de juiste technische- en onderdeleninfo moeten kunnen vinden. We hebben de automobielindustrie drie maanden de tijd gegeven om zich positief op te stellen, anders stappen we met steun van de Europese Commissie naar de rechter. Ik ga er van uit dat de fabrikanten dit willen voorkomen en we er dus uit zullen komen. Dat zal nog wat constructief overleg vergen, maar dat gaan we niet uit de weg.”