Bridgestone heeft de tweede generatie getoond van het luchtvrije bandenconcept Air Free Concept Tire. Opvallend verschil tussen beide generaties zijn de testomstandigheden. Ging het eerst nog om een voertuiggewicht van honderd kilo en een maximale snelheid van 6 km/u, inmiddels ligt dat al op respectievelijk 410 kilo en 60 km/u.
Dankzij de unieke structuur van spaken die zich over de gehele binnenzijde van de band uitstrekken en het gewicht van de auto ondersteunen, hoeft de band niet periodiek met lucht gevuld te worden, waardoor de band minder onderhoud behoeft. Tegelijkertijd hoeft men niet bang te zijn dat de band lek raakt. Tevens is de spaakstructuur in de band vervaardigd van thermoplastische kunsthars.
Samen met het rubber in het loopvlakgedeelte zijn alle materialen die zijn gebruikt in de banden recyclebaar, hetgeen bijdraagt aan een efficiënt gebruik van bronnen. Verder gelooft Bridgestone dat het mogelijk is een nog hogere mate van milieuvriendelijkheid en veiligheid te realiseren door te streven naar een extreem lage rolweerstand en een lagere CO2-uitstoot door gebruik te maken van gepatenteerde technologieën. Bridgestone streeft naar deze technologische ontwikkeling met als doel een cradle to cradle-proces te bereiken dat proactief het cyclische gebruik van bronnen uit versleten banden in nieuwe banden en het gebruik van recyclebare bronnen optimaliseert.
Bridgestone is niet de enige bandenfabrikant op deze ontwikkelkoers, zo is Michelin al acht jaar bezig met het vergelijkbare luchtloze concept Tweel.