De Nederlandse telematica startup ULU lanceert zijn connected car-oplossing. Het telematicabedrijf verzamelt data als snelheid, conditie en kilometerstand van de auto en maakt er voor zowel verzekeraars, fleetowners als bestuurders bruikbare informatie van. De bedrijven Auto Distribution, Van Den Udenhout, Automotions en Bochane doen er momenteel een pilot mee. De Anwb hield vorig jaar een proef met connected car.

Jošt Faganel mede-oprichter en ceo van ULU: “We willen door efficiënter gebruik van data uit de auto een betere en veiligere rijervaring creëren. Onze oplossing verbetert het rijgedrag, vermindert risico’s en vermindert claims. Wanneer deze informatie wordt gedeeld met derde partijen zoals verzekeringsmaatschappijen, dealers en fleetowners, kunnen persoonlijkere, kosteneffectievere en gedetailleerdere oplossingen ontwikkeld worden die uiteindelijk de bestuurder ten goede zullen komen.”

ULU voorziet stakeholders in de autobranche van de informatie die ze nodig hebben. Hiervoor biedt ULU een speciaal plug-and-play-apparaat – de zogenaamde dongel, die kan worden aangesloten op de ‘USB-poort’ van de auto – de OBD-poort. De dongel begint met het verzenden van informatie zoals de locatie, snelheid en het gedrag middels de versnellingsmeter en algehele voertuigdiagnostiek. ULU vertaalt deze data, plaatst deze in de juiste context en biedt deze informatie via de ULU-dashboard, die toegankelijk is voor bestuurders en belanghebbenden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties