“Degene in de automotive die het eerst over data beschikt heeft de neiging er bovenop te blijven zitten, te willen voorkomen dat data vrijelijk door de keten kunnen stromen en iedereen ervan kan profiteren.”
Techexpert Kees Verhoeven zette in zijn presentatie tijdens het 12e Nationaal Aftersalescongres op 13 december in ’s-Hertogenbosch de vrije toegang tot voertuigdata nog maar weer eens op de agenda. Hij deed dat op dit podium al eerder in 2019, tijdens het 8e Nationaal Aftersalescongres, en kennelijk is er in de tussentijd weinig verbeterd.
Hoewel hij vanuit zijn aard de toekomst af en toe somber inziet, heeft Verhoeven zijn hoop gevestigd op wet- en regelgeving die zorgt voor een gelijk speelveld voor iedereen in de branche en een onpartijdige scheidsrechter die erop toeziet dat het spel eerlijk gespeeld wordt. Kijk naar de techsector, waar de mededingingsautoriteiten miljardenboetes uitdeelt aan valsspelers.
Samenwerking
En we missen nog meer kansen doordat data in de automotive zo’n complexe materie zijn dat niet iedereen er gebruik van kan maken. In navolging van Johan van der Hoeven, die namens RAI Aftermarket al opriep tot het zoeken van samenwerking met sterke partners, pleitte Verhoeven er dan ook voor dat autobedrijven zich aansluiten bij partijen die data voor hen kunnen ontsluiten, zodat ook zij er gebruik van kunnen maken en niet alleen zij die er het eerst toegang toe hadden. “Pas dan gaan we van datamacht, dat een negatieve lading heeft, naar datakracht, dat we als positief zien.”