In 2022 raakten 8300 mensen ernstig gewond in het verkeer, ruim 20 procent meer dan in 2021, toen er 6800 ernstig gewonden vielen. Het overgrote deel van de ernstig verkeersgewonden in 2022 was een fietser, voornamelijk van 60 jaar of ouder.
Dit staat in het deze week verschenen rapport ‘De Staat van de Verkeersveiligheid 2023’ van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In april van dit jaar bleek al dat het aantal verkeersdoden in 2022 met een vergelijkbaar percentage was toegenomen (745 doden, een plus van 21 procent).
Daling
Tot 2019 steeg het aantal ernstig verkeersgewonden met zo’n 4% per jaar. In 2020 en 2021 daalde het aantal ernstig gewonden iets, waarschijnlijk door lagere mobiliteit in de coronajaren. De toename in 2022 is iets groter dan wat verwacht zou mogen worden als de stijgende trend tot en met 2019 zich de jaren daarna had voorgezet.
Fietsers
Zowel onder de verkeersdoden als onder de ernstig verkeersgewonden vormden fietsers net als in voorgaande jaren in 2022 verreweg de grootste groep: van alle verkeersdoden was 39 procent een fietser en van de ernstig gewonden was dat 70 procent. Fietsdoden vallen voornamelijk bij een aanrijding met een auto; fietsgewonden vallen vooral bij ongevallen waar geen motorvoertuig bij betrokken was.
Ouderen
54 procent van de verkeersdoden in 2022 was 60-plusser. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdscategorie stijgt al jaren, gemiddeld met zo’n 3 procent per jaar. Bij de ernstig verkeersgewonden in 2022 was 58 procent 60 jaar of ouder. Ook hier stijgen de aantallen gestaag over de tijd, met name onder zeventigers.
Bebouwde kom
Zo’n 190 verkeersdoden vielen op wegen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. In 2022 vielen ook bijzonder veel doden op wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, namelijk rond de 100. Ten opzichte van de periode 2019-2021 is dit een toename van 86 procent. Vooral het aantal fietsdoden dat op deze wegen valt, stijgt de laatste tien jaar gestaag.
Maatregelen
Zonder extra maatregelen verwacht het SWOV dat het aantal verkeersdoden zich richting 2040 zal stabiliseren (en dus niet verder zal dalen). Daarnaast zullen de aantallen ernstig verkeersgewonden naar verwachting sterk stijgen, mogelijk tot een verdubbeling in 2040. SWOV pleit dan ook voor aanvullende maatregelen om vooral de fietsveiligheid te vergroten, zoals het vergevingsgezind maken van de volledige fietsinfrastructuur, het deels terugbrengen van de maximumsnelheid in de bebouwde naar 30 kilometer per uur en het dragen van helmen door fietsers.