Weer heel wat overnames dit juni-nummer. Zoals die waarbij Carglass en Autotaalglas onder dezelfde moeder komen maar ze blijven ieder onder eigen naam opereren. Het gebeurt niet vaak dat de marktleider de eerstvolgende in de ranking opkoopt, zeker niet als het marktaandeel van de koploper zo fors is. Beide organisaties blijven vasthouden aan hun structuur (eigen vestigingen versus franchisensemers).

Het argument dat gegeven wordt, is de drastische daling van het volume aan ruitvervangingen de afgelopen vijf jaar. Gérard Damski spreekt zelfs over een halvering in die periode en als regiodirecteur bij Belron zou hij het toch moeten weten. Naar de toekomst toe zijn echter wel forse investeringen nodig op het kennisvlak.

Het bericht staat niet op zichzelf: in grossiersland zien we al tijden dat de ene na de andere overname volgt, de een soms wat spraakmakender dan de ander. Dit bijeenvegen gaat altijd gepaard met overlapping, nergens zo duidelijk zichtbaar als wanneer je op de A58 bij Tilburg rijdt. Autotaalglas en Carglass zitten er al onder één dak…

Het is een kwestie van tijd voordat er met rationele blik naar de kaart van Nederland gekeken wordt om te zien waar er bespaard kan worden. Met het hybride model van franchisenemers en eigen vestigingen is dat lastig, maar juist in grossiersland worden onafhankelijken in rap tempo eigen vestigingen. Na het vegen komt het moment dat het blik even leger wordt gemaakt middels de vuilnisbak.

Als iets de katalysator wordt om dat daadwerkelijk in gang te zetten is dat wel een volumeteruggang. Dat geldt voor (ruit)schade, voor onderdelen, voor banden, voor aftersales in het algemeen. De RAI-Bovag Aftersalesmonitor is een signaal van deze ontwikkeling, net als de toekomstvisies die autofabrikanten en hun toeleveranciers uiten.

Niet in de minste plaats door Bosch die zich al aan het herpositioneren is tot een mobiliteitsonderneming, in plaats van de klassieke onderdelenfabrikant. De cijfers tot op heden ondersteunen die keuze, want er wordt aan de eerstemontagekant bijvoorbeeld groei geboekt in een tempo dat de markt zelf niet bijbeent. De spelers aan de aftersalestafel kunnen bij dit alles zeker niet achteroverleunen: alert een paar stappen vooruitdenken is de enige remedie.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties