Het verdienmodel van autodealers verdient extra aandacht. Dat zegt voorzitter Eric Tak van Bovag Autodealers naar aanleing van het jaarlijkse RODI-onderzoek over de relatie tussen auto-importeur en autodealer.

Ondanks de tegenvallende verkopen van nieuwe auto’s en de moeilijke financiële positie van autodealers hebben importeurs in 2013 de zogenaamde ‘standards’ voor dealers niet versoepeld. In het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers geeft slechts 8 procent van de dealers aan dat hun importeur de sales standards heeft afgezwakt en 3 procent zegt dat de standards voor aftersales zijn versoepeld.

Volgens voorzitter Eric Tak maken de resultaten over de standards duidelijk dat het verdienmodel van dealers extra aandacht behoeft: “Hoe belangrijk het ook is om te voldoen aan allerlei regels die vanuit de importeur of fabrikant worden opgelegd, de primaire aandacht dient uit te gaan naar het verkopen en onderhouden van auto’s en daarmee tevreden klanten hebben en behouden. En er is zeker geen direct verband tussen het voldoen aan alle standards en een hoge score op klanttevredenheid.”

Volvo

Overigens wordt de Volvo-importeur door eigen dealers het meest gewaardeerd. Volvo kreeg een rapportcijfer van 8,7. Nummer twee is de Audi-importeur met een 7,6, nipt gevolgd door Volkswagen, dat een 7,5 als rapportcijfer scoorde. De importeur van Mitsubishi, ongetwijfeld geholpen door de prachtige verkoopcijfers van het model Outlander, maakte afgelopen jaar de grootste sprong in waardering, van 5,7 in 2012 naar 7,2 in 2013. De Opel-dealers waardeerden met een 6,9 hun importeur afgelopen jaar ook fors hoger dan het jaar ervoor (6,0). Nissan sluit inmiddels traditiegetrouw de rij, met een 4,2 als waardering, terwijl Fiat van de eigen dealers een 4,3 krijgt voorgeschoteld en op de voorlaatste plek staat.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35