Op 1 januari 2026 gaat het vernieuwde erkenningenstelsel in. De invoering komt snel dichterbij. Daarmee zet de RDW samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de branchepartijen een belangrijke stap naar een moderne en toekomstbestendige voertuigbranche.
Alle huidige erkenninghouders zijn inmiddels geïnformeerd over de veranderingen. Op rdw.nl/erkenningen staat per erkenning wat er precies verandert. De gewijzigde regels staan op Overheid.nl. In het toezichtbeleid op rdw.nl/toezicht is te lezen hoe deze regels in de praktijk worden toegepast.
Een belangrijke wijziging is dat alle erkenninghouders vanaf 1 januari 2026 een Basiserkenning nodig hebben. Voor deze Basiserkenning gelden algemene eisen, zoals het aanleveren van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en een uittreksel van de Kamer van Koophandel (KvK). Bestaande erkenninghouders krijgen de Basiserkenning automatisch op 1 januari 2026. Op een later moment ontvangen zij informatie over het aanleveren van een VOG.
Stickers verdwijnen, schild blijft
De bevoegdheids- en erkenningenstickers verdwijnen van de ramen bij RDW-erkende bedrijven. Deze bedrijven blijven herkenbaar door het RDW-muurschild. De RDW-fotografen en kentekenloketten vormen een uitzondering. Zij hebben geen RDW-muurschild en blijven daarom de stickers gebruiken. Klanten kunnen eenvoudig een RDW-erkend bedrijf in de buurt vinden en zien wat dit bedrijf aanbiedt via rdw.nl/locatiewijzer .
Ook verandert de manier van overschrijven en schorsen bij RDW-erkende bedrijven. Vanaf 2026 kan dit vanwege privacyoverwegingen alleen nog met een geldig Nederlands rijbewijs. Heeft een eigenaar of koper geen geldig Nederlands rijbewijs? Dan blijft het mogelijk om een voertuig of vaartuig op naam te zetten of te schorsen via onze online diensten op rdw.nl/overschrijven en rdw.nl/schorsen, of bij een RDW-keuringsstation of RDW-balie. Op deze locaties kan wel een paspoort of identiteitskaart gebruikt worden.