De grootste afknappers bij een autobezichtiging? De geur van natte hond, een volle asbak, stoelhoezen met bont en bekleding met bloemetjes. Potentiële kopers van een auto hebben zelfs tot 500 euro meer over voor een niet-rokersauto. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats Auto.

Veel mensen minder als de auto naar een huisdier (48 procent) of sigaretten (59 procent) ruikt. De koopzin van met name vrouwen wordt daarnaast negatief beïnvloed door rondslingerende spullen van de verkoper. Voor bijna 30 procent is een vieze of ongewassen auto reden om hun bod te verlagen. Sterker nog, meer dan 50 procent van de kopers koopt het liefst een auto van iemand die de auto net heeft gewassen of gereinigd.

De zon heeft een positief effect op het aankoopgedrag van mannen. Het overgrote deel van de ondervraagden (89,6 procent) vindt een proefrit in verschillende auto’s zeer belangrijk om zo een goede vergelijking te kunnen maken en 65 procent neemt graag iemand mee voor een second opinion. Ook muziek kan een positief effect hebben op autoverkoop. Zo doet ‘Happy’ van Pharrell Williams het goed onder de respondenten.

Vooral op regionaal niveau reageren we verschillend op verfraaiing in de auto. Gelderlanders kopen liever geen auto met de sticker ‘baby on board’; Zeeuwen ergeren zich aan een knikkend hondje op de hoedenplank en Drenten vermijden het liefst dobbelstenen die aan de achteruitkijkspiegel hangen. Uiteindelijk zijn prijs, het aantal gereden kilometers en een geldige apk doorslaggevend voor de koop van een auto.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
18 augustus 2025
VZR hekelt bijtellingsplan voor werkgevers
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
Meest bekeken berichten
Recente reacties