Exane, de investmenttak van de Franse bankgroep BNP Paribas, becijfert de schade voor Volkswagen voorlopig op ruim dertig miljard euro. In het Britse magazine The Economist wordt de bank aangehaald, die stelt dat alleen al boetes en juridische kosten op 15 miljard euro uitkomen.
Daar bovenop komen nog schadevergoedingen en terugroepacties die naar verwachting een kleine zestien miljard zullen gaan kosten. Dat is veel meer dan de ongeveer acht miljard die Volkswagen zelf roept. Steeds meer kredietbeoordelaars zetten Volkswagen AG inmiddels ook lager op hun beoordelingslijsten. En dan de onberekenbare consument en zijn advocaten, met name in de VS. De voorlopige vergoeding van omgerekend 1.000 euro die Amerikaanse VW-bezitters nu krijgen wordt in de VS nog minder dan een fooi gezien.
Claimcultuur
De claimcultuur zal uiteindelijk Volkswagen dwingen tot veel hogere compensaties is de verwachting. Om over de onvoorspelbare uitkomsten van rechtszaken nog maar te zwijgen. Europese klanten zullen die eventuele vergoedingen met argusogen volgen. Of om met een Duitse krant te spreken; “Volkswagen is momenteel het meest geliefde merk bij advocaten.”
Inmiddels heeft de top van VW een crisisberaad van tien dagen aangekondigd, om de alsmaar groeiende verliezen het hoofd te kunnen bieden. Bij de Duitse autofabrikant werken wereldwijd 600.000 mensen.