VWE lanceert de nieuwe dienst Occasionmonitor. Hiermee krijgen autobedrijven een beter inzicht in de actuele marktwaarde van occasions en hoe deze zich verhoudt tot vergelijkbare auto’s.
Occasionmonitor geeft inzicht in de actuele marktprijzen van occasions in Nederland. Met de Occasionmonitor kunnen autobedrijven de optimale inruil- of vraagprijs per occasion bepalen. “Door ook rekening te houden met overige kosten die het autobedrijf moet maken voor bijvoorbeeld het verkoop-klaar maken van de auto, maar ook doorlopende kosten zoals sta-kosten en rente, wordt bovendien inzichtelijk wat de winst wordt na verkoop,” aldus Michel Corveleijn, Directeur EU en externe betrekkingen bij VWE.
In een dashboard ziet het bedrijf hoe goed zijn occasions geadverteerd zijn, hoe de prijs zich verhoudt tot de markt en hoe de omloopsnelheid is. Heldere signaleringen geven aan bij welke auto’s actie wenselijk is, met concrete aanbevelingen per auto. Bijvoorbeeld door de prijs aan te passen, te adverteren op extra websites of de advertentie te verbeteren. De prijs kan ook vooraf al dynamisch worden ingesteld, door bijvoorbeeld de eerste maand tegen marktwaarde aan te bieden en na 30 dagen de prijs 5 procent onder marktwaarde aan te bieden. “Door goed onderbouwde en slimme keuzes te maken wordt het voor autobedrijven eenvoudig om, met een enkele aanpassing, de kans op een goed rendement te vergroten,” aldus Michel Corveleijn.
Occasionmonitor is ontwikkeld in samenwerking met Autobiz. In andere Europese landen maakt reeds een aanzienlijk deel van grote dealerholdings en importeurs gebruik van dit platform. Het heeft zich al jaren bewezen bij gerenommeerde spelers in de markt zoals BMW, Opel, Renault en Peugeot.