Een gebruikt onderdeel biedt meerdere partijen voordeel. Het is in die zin ook een vorm van samenwerken, een werkwoord dat vaak terugkeert in het gesprek met Patrick van Gils, samen met zijn broer Sacha eigenaar van Van Gils Automotive in Nootdorp.

Dat samenwerken werkt in allerlei vormen in de onderneming door. Niet alleen leidt Patrick van Gils samen met zijn broer een bedrijf in gebruikte onderdelen; Van Gils Automotive is ook partner van schadeherstelketen A.A.S. in de pilot Bewust Groen Schadeherstel, dat onder meer het gebruik van origineel gebruikte onderdelen promoot; het bedrijf werkt samen met het ROC Mondriaan aan het opleiden van nieuwe vaklieden en als bestuurslid van de branchevereniging Stiba draagt Patrick van Gils zijn steentje bij om alle demontagebedrijven tesamen op een hoger niveau te brengen.
Gebruikt
Langzaam begint in de automotive het besef door te dringen dat het hergebruik van onderdelen een uitstekende manier is om de CO2-uitstoot omlaag te brengen. “Vroeger deden demontagebedrijven voornamelijk aan materiaalrecycling. Auto’s werden ingezameld om het staal te kunnen hergebruiken. Gaandeweg is de branche zich meer gaan concentreren op het hergebruik van onderdelen. Een gebruikt onderdeel is bij ons niet alleen gemiddeld 60 procent goedkoper dan een vergelijkbaar nieuw onderdeel; je bespaart ook op grondstoffen en energie”, rekent Patrick van Gils voor. “Voor een portier gaat het om een CO2-besparing van 86 procent.”



Van Gils Automotive onderscheidt zich van het gros van de demontagebedrijven door routing en logistiek. “We zijn goed georganiseerd. Vaak hangt er een wat smoezelige sfeer rondom demontagebedrijven. Mijn broer en ik zijn ondernemers. Van huis uit zijn we in de autodemontage gerold, maar dat had net zo goed iets anders kunnen zijn. Wij vinden ondernemen leuk. En als ondernemer moet je behalve goed georganiseerd ook innovatief en duurzaam zijn, in je personeelsbeleid bijvoorbeeld, maar ook in de omgang met het milieu. Als je het hebt over circulair ondernemen is onze branche daar hét voorbeeld van. Waarom zou je een nieuw portier in een auto uit 2015 monteren? Een portier uit 2015 past precies, je hoeft er geen grondstoffen voor te gebruiken, geen oven aan te steken, geen arbeid in te stoppen… Waarom zou je iets maken wat er al is?! Het gebruik van gebruikte onderdelen is goed voor het milieu en goed voor je portemonnee. Kijk, als je op zoek bent naar de goedkoopste, moet je niet bij ons zijn. Er is op internet altijd wel iemand die goedkoper is. Zoek je een goede partner in business, die kwaliteitsonderdelen levert tegen goede condities en die herleidbaar zijn tot een specifiek voertuig, dan ben je bij ons aan het goede adres. Het is een kwestie van bewustwording. We hebben maar één aarde. Dat klinkt heel geitenwollensokkenachtig, maar het is wel zo en daar zullen we toch een beetje zuinig op moeten zijn.”
Hoger niveau
Het gros van de auto’s die Van Gils inkoopt, is afkomstig van verzekeringsmaatschappijen. “We kopen ook testauto’s van fabrikanten op en in beslag genomen voertuigen. Garagebedrijven bieden auto’s aan die niet meer door de keuring komen en soms biedt een particulier een auto aan.”
Onderdelen die nog verkoopbaar zijn, worden gedemonteerd en opgeslagen in het magazijn. Het merendeel van de circa 250.000 onderdelen die Van Gils Automotive verkoopt, is uniek; er ligt er maar één van in het magazijn. “Je hebt verschillende merken, modellen en types… Er zijn heel veel vertakkingen. Natuurlijk zijn er hardlopers waar we meerdere exemplaren van hebben liggen, zoals een motorkap of een bumper van een Golf 7.”
Om te zorgen dat meer autobedrijven gebruik gaan maken van gebruikte onderdelen, voert Van Gils Automotive een meersporenbeleid. “We hebben allereerst een eigen online marketeer, die onder meer via Google en reclamecampagnes onze zichtbaarheid vergroot. Daarnaast maken we gebruik van een bedrijf die speciale campagnes voor ons oppakt, maar onze echte kracht zit in de kwaliteit van hetgeen we doen en dat zit hem in samenwerken. Daarin versta ik: oog hebben voor elkaars belang. Gebruikmaken van de klanten van een ander noem ik geen samenwerken. Samenwerken is zorgen dat iedereen aan tafel bediend wordt.”
De veelgehoorde klacht van autobedrijven is dat het moeilijk is zeker te weten of een bepaald gebruikt onderdeel wel het juiste onderdeel is. “Als iemand bij ons een onderdeel bestelt, zorgen wij ervoor dat we er 100 procent zeker van zijn dat we het juiste onderdeel leveren. Daarvoor hebben we een eigen datasysteem laten bouwen. Daarin kunnen we niet alleen zien uit welk voertuig een onderdeel komt, maar ook de uitwisselbaarheid van onderdelen. Tesla bijvoorbeeld maakt gebruik van onderdelen van andere fabrikanten. In ons systeem staat van elk onderdeel met welke onderdelen het uitwisselbaar is. Ook geven fabrikanten soms eenzelfde onderdeel uit een nieuwe serie een nieuw nummer. Ook dat is allemaal in ons datasysteem terug te vinden.”

De onderdelen die Van Gils verkoopt, worden allemaal getest, voor zover dat buiten het voertuig mogelijk is. “Elektronische onderdelen kun je niet 100 procent testen, maar we geven er wel een jaar garantie op. We kunnen onderdelen ook inleren. Als een autobedrijf bijvoorbeeld een versnellingsbak van een Mercedes B-Klasse heeft ingebouwd, zal de dealer die niet willen inleren, omdat het een gebruikt onderdeel betreft. Wij hebben daar de apparatuur voor en wij doen het graag.”
‘Gebruikmaken van de klanten van een ander noem ik geen samenwerken.’
Een ander vlak waarop Stiba het niveau van autodemontage omhoog wil brengen, is dat van de certificering. Uiteraard is er de Online Registratie Autodemontage (ORAD-erkenning) van de RDW, waaraan elk demontagebedrijf zich moet committeren. Daarnaast moeten Stiba-leden voldoen aan de KZD-norm (Kwaliteitszorg Demontage). “Dan pas weet je zeker dat een demontagebedrijf datgene wat hij zegt te doen ook daadwerkelijk doet, en volgens de kwaliteits-eisen. Als je de branche op wil waarderen, moet je zorgen dat die regels voor iedereen gelden.”

Opleiden
Duurzaamheid heeft ook betrekking op hoe duurzaam je als bedrijf met je personeel omgaat. “Iedere demonteur gaat bij ons op hoogvoltagetraining, zodat ze allemaal met elektrische auto’s kunnen omgaan. Er zijn demontagebedrijven die elektrische auto’s liever buiten de poort houden. Dat is goed voor Van Gils, want wij willen niet graag die afslag missen. Transport zal er altijd zijn, maar het zal wel veranderen. Je moet zorgen dat je bijblijft. Het is ook goed voor de demonteur, die dankzij die opleiding ook elders op de arbeidsmarkt terecht kan. En je weet zeker dat er geen ongelukken komen, ook belangrijk.”
Ondernemers verdienen aan de maatschappij en goede ondernemers doen wat terug voor de maatschappij. Dat is althans de opvatting van Patrick van Gils, die met zijn bedrijf partner is van de gemeente Den Haag in het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “We hebben een tekort aan monteurs, dus ook die mensen heb je hard nodig. En die aanpak werkt: 80 procent van de mensen die in zo’n traject instromen, vinden uiteindelijk een betaalde baan. Daarnaast zijn we SBB-gecertificeerd, dus voor sales, logistiek en demontage mogen we leerlingen opleiden. We geven in samenwerking met ROC Mondriaan ook praktijkverklaringen af. Op grond daarvan stellen we mensen die misschien minder geschikt zijn om in de schoolbanken te zitten toch in staat een baan te vinden.”

Een aparte opleiding voor autodemonteur is er nog niet, maar dat is wel een grote wens van Patrick van Gils. “We zijn nu in kaart aan het brengen of we daar een vierjarige opleiding voor moeten opzetten, of dat we het ook als een keuzerichting binnen de opleiding carrosserie kunnen inrichten. Ook dat is een kwestie van het vak van demonteur uit het verdomhoekje halen. Het is geen afgekeurde monteur; je hebt hele goede demonteurs die echt specialistisch werk doen en verstand van zaken hebben. Voor de circulaire economie heb je simpelweg demonteurs nodig.”
0 reacties
Mooi voorbeeld van een demontagebedrijf dat echt professioneel en met verstand van zaken bezig is. Mooie bonus inderdaad dat goede onderdelen herbruikt worden en op die manier bijdragen aan een vermindering van C02-uitstoot.