Sommige belasting- en bijtellingsregels die vanaf 1 januari veranderen, maken elektrisch rijden duurder voor werkgever en werknemer. Ook de invoering van het mobiliteitsbudget maakt elektrisch rijden minder aantrekkelijk.
Dat concludeert leasemaatschappij Ayvens uit een recente peiling onder zijn klanten. Daaruit blijkt dat ongeveer 15 procent van de werkgevers overweegt over te stappen op een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding in het geval de aangekondigde pseudo-eindheffing voor bedrijven doorgang vindt.
Pseudo-eindheffing
De pseudo-eindheffing is een heffing die werkgevers moeten betalen wanneer zij werknemers een brandstofleaseauto ter beschikking stellen. Om die heffing te ontlopen kunnen werkgevers ervoor kiezen niet een leaseauto ter beschikking te stellen, maar een mobiliteitsbudget te geven. De werknemer kan dan zelf bepalen hoe hij zijn zakelijke ritten maakt. In de praktijk leidt dit vaak tot een keuze voor een brandstofauto of zelfs een tweede privéauto, ziet Ayvens. Commercieel directeur Jan Eikelenboom: “Een mobiliteitsbudget klinkt flexibel, maar werkgevers geven daarmee hun invloed op duurzame keuzes grotendeels uit handen. Daardoor verliezen ze invloed op de CO₂-uitstoot van hun medewerkers, met het risico dat die uitstoot juist stijgt. Dat is precies het tegenovergestelde van wat Den Haag op dit moment beoogt.”
Bijtelling
Ook de verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s van 17 naar 22 procent per 1 januari 2026 zal de elektrificatie en daarmee de CO2-reductie van het zakelijke wagenpark vertragen. Jan Eikelenboom: “Elektrificatie wordt tot nu toe vooral door werkgevers aangedreven. Zonder de stimulans van de werkgever, komt de autokeuze volledig bij de werknemer te liggen, zoals bij een mobiliteitsbudget vaak het geval is. Veel mensen zullen dan terugvallen op een oudere en daarmee goedkopere brandstofauto in plaats van een nieuwe EV.”
Duidelijkheid
Wat Ayvens vooral wil is duidelijkheid, zodat werkgevers weloverwogen keuzes kunnen maken. Jan Eikelenboom: “De aangekondigde maatregelen, maar ook de lopende kabinetsformatie zorgen momenteel voor onzekerheid bij werkgevers, omdat het nog niet duidelijk is wat de impact ervan zal zijn op de toekomstige belastingwijzigingen. Voor het doorzetten van de verduurzaming is consistent beleid nodig, samen met een gezonde tweedehands EV-markt. Belangrijk is dat werkgevers de aanjagers blijven van duurzame autokeuzes. Gecombineerd met de komst van een breder tweedehands aanbod aan elektrische auto’s blijft de transitie naar elektrisch rijden op die manier haalbaar en betaalbaar voor zowel de ondernemer als de particuliere leaserijder.”