In een jaar tijd is het aantal elektrische voertuigen (EV’s) in het Nederlandse wagenpark verdubbeld tot 144.876. Bovendien heeft 40 procent van de Nederlandse consumenten interesse in elektrisch rijden. 2020 is daarmee het eerste jaar waarin het aantal geïnteresseerden toe- en het aantal ongeïnteresseerden afneemt.
Een en ander blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor, een onderzoek dat de ANWB voor de vierde keer presenteert. ANWB constateert dat de elektrische auto dit jaar eindelijk binnen het bereik van de consument is gekomen, waar die voorheen vooral bij leaserijders in trek was. Aanschafsubsidie, betaalbaarder modellen en een toename van de actieradius van veel modellen zijn hiervan de oorzaken, aldus ANWB. Ook zijn er meer snellaadstations beschikbaar gekomen.
Het percentage Nederlanders dat overweegt binnen vijf jaar over te stappen op een elektrische auto is volgens de monitor gestegen van 20 naar 26 procent.
Modellen
Het aantal elektrische modellen onder 50.000 euro steeg van 22 naar 31. Toch is ook dat nog voor veel consumenten een brug te ver. De gemiddelde aanschafprijs van een volledig elektrische auto is 36.000 euro. Tegelijkertijd zijn er in de prijsklasse tot 25.000 euro maar zes modellen beschikbaar. Bovendien is in dat A-segment een elektrische auto al snel 9000 euro duurder dan een vergelijkbare auto op benzine. In het B-segment is het verschil zelfs 12.000 euro.
Keuze
ANWB inventariseerde voor de monitor ook de redenen waarom mensen wel of niet kiezen voor een elektrische auto.
Belangrijkste redenen om te kiezen voor een elektrische auto:
- Milieu (60 procent)
- Nooit meer tanken (32 procent)
- Voordelig in gebruik (31 procent)
- Voorbereid op de toekomst (27 procent)
- Goede rijeigenschappen (27 procent)
Belangrijkste redenen om niet te kiezen voor een elektrische auto
- Te duur om aan te schaffen (50 procent)
- Actieradius onvoldoende (30 procent))
- Te weinig laadpalen (27 procent)
- Huidige auto is nog niet aan vervanging toe (27 procent)
- Kwaliteit / levensduur accu (23 procent)
Webinar
Kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders organiseert op maandag 14 december een gratis webinar over de opkomst van de elektrische auto en de gevolgen daarvan voor de aftermarket. Aanmelden kan via deze link. De impact van de elektrificatie van het wagenpark voor alle stakeholders wordt bovendien uitgebreid geanalyseerd in de EV Monitor 2020, een uitgave van Automotive Insiders en onderzoeksbureau Trend-Rx.