De grootste verzekeraar van Duitsland – Allianz – pleit ervoor data van autonome auto’s onder te brengen bij een onafhankelijke partij. Deze faciliteert vervolgens aan belanghebbenden de toegang tot gegevens van de connected car.
Met zijn standpunt positioneert Allianz zich lijnrecht tegenover de voertuigfabrikanten. Hun visie is dat autodata primair thuishoort bij de bron. Joachim Müller, bestuursvoorzitter van Allianz Duitsland, motiveert zijn pleidooi voor neutrale opslag vanuit de toekomstige ongevalspraktijk. Is straks bij een botsing een autonoom rijdend voertuig betrokken, dan moet helder worden wie verantwoordelijk was: mens of machine? “Van belang is dat de autofabrikant noch de verzekeraar of andere derde partij exclusieve toegang krijgt tot de data”, zegt Müller in gesprek met persbureau Deutsche Presse-Agentur. Volgens hem is in de Duitse wet weliswaar vastgelegd dat zelfstandig rijdende voertuigen een systeem moeten hebben dat hun verkeersgedrag monitort, maar is de toegang tot de data niet concreet-juridisch aangegeven.