De grootste verzekeraar van Duitsland – Allianz – pleit ervoor data van autonome auto’s onder te brengen bij een onafhankelijke partij. Deze faciliteert vervolgens aan belanghebbenden de toegang tot gegevens van de connected car.

Met zijn standpunt positioneert Allianz zich lijnrecht tegenover de voertuigfabrikanten. Hun visie is dat autodata primair thuishoort bij de bron. Joachim Müller, bestuursvoorzitter van Allianz Duitsland, motiveert zijn pleidooi voor neutrale opslag vanuit de toekomstige ongevalspraktijk. Is straks bij een botsing een autonoom rijdend voertuig betrokken, dan moet helder worden wie verantwoordelijk was: mens of machine? “Van belang is dat de autofabrikant noch de verzekeraar of andere derde partij exclusieve toegang krijgt tot de data”, zegt Müller in gesprek met persbureau Deutsche Presse-Agentur. Volgens hem is in de Duitse wet weliswaar vastgelegd dat zelfstandig rijdende voertuigen een systeem moeten hebben dat hun verkeersgedrag monitort, maar is de toegang tot de data niet concreet-juridisch aangegeven.

Servers

Müller is tegenstander van opslag op servers van de voertuigfabrikant, omdat die slechts indirect toegankelijk zouden zijn voor andere belanghebbenden. Verzekeraars in Duitsland maar ook een grote partij als TÜV vrezen dat ze met zo’n constructie (te) afhankelijk worden van de goede wil van autoproducenten. Overigens blijft volgens de Allianz-topman ook bij autonoom rijden een deel van de verantwoordelijkheid liggen bij de bestuurder. “Zo lang er tenminste nog een stuur in het voertuig zit.” In de komende vijftien jaar zal, naar Allianz verwacht Allianz, de schade-uitkering zo’n zeven tot zestien procent zal afnemen. Het exacte percentage hangt af van de mate waarin nieuwe techniek zich verspreidt.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
20 februari 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties