De organisatoren van Automechanika starten samen met hun partners bij Hey/Pioneer een roadshow. Het initiatief focust op de gevolgen van de software-defined vehicles (SDV) voor de aftermarket en moet uitnodigen om ideeën uit te wisselen in de aanloop naar de volgende beurs volgend jaar in Frankfurt. De roadshow zal Las Vegas, Berlijn en Lissabon aandoen.

In lijn met het thema – “How Tech is Driving the Future of Mobility” – kwamen experts en start-ups uit de auto- en technologie-industrie op 4 september 2025 samen als onderdeel van IFA Berlijn. Tijdens het evenement, dat werd gemodereerd door Hans Hamer, CEO van het mobiliteitsplatform Hey/Pioneer, bespraken de deelnemers de manieren waarop kunstmatige intelligentie, softwareontwikkelingen en digitale diensten de industrie een nieuwe vorm geven.

Zoals Hamer het verwoordde: “Softwaregedefinieerde voertuigen, geautomatiseerde mobiliteitsoplossingen en nieuwe digitale bedrijfsmodellen zijn de regels van de auto-industrie al aan het herschrijven. Het is nu al duidelijk welke innovaties zich op de markt vestigen en welke kwesties in de toekomst zullen worden beslist.”

Potentiële voortrekkersrol

Gastheer Olaf Mußhoff, directeur van Automechanika Frankfurt kijkt terug op “een diepgaande dialoog met tech-ondernemers en start-ups. Dat levert een beslissend momentum op voor de verdere ontwikkeling van onze Automechanika-beurzen over de hele wereld. De automotive aftermarket heeft het potentieel om een voortrekkersrol te spelen in de technologische transformatie – en dat is precies wat we hier beogen met onze roadshow.”

Wencke Schmidt (Director Automotive, Manufacturing & German Mittelstand voor Google Cloud) gaf inzicht in de rol van cloudtechnologieën in de auto-industrie: “De overgang naar softwaregedefinieerde voertuigen vereist dat bedrijven alles opnieuw bekijken. Wij ondersteunen deze transformatie met Google Cloud omdat het een uitgebreid platform is dat niet alleen de ontwikkeling van voertuigen versnelt en de klantervaring verbetert, maar ook de optimalisatie van verkoop- en aftersalesactiviteiten vergemakkelijkt.”

Hij werd gevolgd door Tobias Liebelt (CEO van Benteler Mobility), die inging op internationale partnerschappen en technologische uitdagingen, waarbij hij benadrukte dat: “Uit onze ervaring is gebleken dat autonoom rijden alleen kan slagen als talloze componenten samenwerken. Daarom bouwen we niet één voertuig, maar een compleet mobiliteitsecosysteem – door samen te werken met partners die helpen bij het ontwerpen van de infrastructuur, de exploitatie en de financiering.”

De discussie werd afgesloten door Roy Uhlmann (CEO & Co-Founder van Motor AI), die nieuwe AI-benaderingen voor autonoom rijden presenteerde. Hij onderstreepte het belang van dialoog: “Een open dialoog is essentieel als we willen komen tot een gedeeld begrip van transparantie, verantwoordingsplicht en toepasbare Europese normen voor autonoom rijden. Naar mijn mening is dit de enige manier waarop we de grootste innovatie in de auto-industrie van de afgelopen decennia kunnen blijven stimuleren.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 september 2025
Automechanika roadshow rond SDV en hun impact op aftermarket
8 september 2025
Linkerbeen steeds vaker in ruste
8 september 2025
Welke kaart spelen we?
5 september 2025
Vijf jaar garantie op hydrauliek Winntec
5 september 2025
Universele TPMS-sensor van Inter-Tyre
5 september 2025
Toeleveranciers in het nauw
Meest bekeken berichten
Recente reacties