Autofabrikanten hebben weinig belangstelling voor elektrische auto’s die zowel energie kunnen opslaan als terugleveren, bidirectioneel kunnen laden dus.
Dat concludeert Jeroen Bakker op zijn website jeroen.nl aan de hand van een eigen onderzoek onder 67 automerken. Bijna de helft reageerde niet op zijn vragen over deze innovatieve technologie. Van de merken die wel reageerden, biedt slechts een handvol merken (Volvo, Polestar, Kia en Lucid Motors) volledige ondersteuning voor bidirectioneel laden.
Gemiste kans
Het onderzoek richtte zich op zowel V2G (vehicle to grid) en V2H (vehicle to home) als V2L (vehicle to load). Bij die laatste vorm van terugleveren van energie kunnen ook apparaten direct vanuit de auto worden opgeladen.
In de ogen van Bakker heeft bidirectioneel laden het potentieel om de energietransitie te versnellen en tegelijkertijd huishoudens te voorzien van de mogelijkheid om hun eigen duurzaam opgewekte energie op te slaan en te gebruiken wanneer dat het meest nodig is. Dit helpt tevens het elektriciteitsnet te stabiliseren.
Eén reactie
Bidirectioneel laden lijkt mij in heel veel gevallen een oplossing voor het dure overschot aan elektriciteit dat door veel wind en zon wordt opgewekt en tegen betaling geëxporteerd moet worden. Aanpassing van het elektriciteitsnet loopt achter bij de opwekking van schone energie en moeten eigenaars van zonnepanelen daarom betalen in plaats van opbrengst van overtollige energie betaald te krijgen. Dit was niet zo lang geleden niet voorzien.