Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 13 september het startsein gegeven voor de nieuwe verkeerscampagne Mono. De campagne is er met name op gericht om verkeersdeelnemers ertoe te bewegen niet te appen in het verkeer.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij Mono, fiets Mono.”

Stil

De campagne geeft tips, maar verplicht niets. De een zet de telefoon op stil, of schakelt hem uit, een ander bergt hem liever op, buiten bereik. De campagne focust onder meer op de niet-storenfunctie, omdat die bij veel mensen niet bekend is.

Campagne

De campagne gaat meerdere jaren lopen. Dat is nodig, omdat hij een gedragsverandering tracht te bewerkstelligen en dat kost tijd. Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december. De campagne begint met tv-spotjes, attentieborden langs de weg en op social media. Bioscoop- en radiospotjes starten later. Daarnaast dragen ook de partners de campagne uit.

Steun

De campagne heeft een brede steun onder de ondertekenaars van het convenant ‘Veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer’, dat in september 2017 werd opgesteld. Onder meer RAI Vereniging, Bovag en de ANWB behoren daartoe. Inmiddels hebben al zo’n vijftig partijen het convenant ondertekend.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties