In de werkplaats van de toekomst zijn klanten en auto’s met de werkplaats connected. Zozeer zelfs dat het inplannen van onderhoud, reparaties, monteurs en vervangend vervoer nagenoeg automatisch gaat.

De actuele status (meldingen en storingen) van de hoog autonome en zelfrijdende auto worden middels telematica direct doorgegeven. In uw backoffice verwerkt tot automatische calculaties, bestelling en levering van materialen, de uiteindelijke offertes en facturatie. De werkplaatsmedewerker en ondernemer krijgt daarbij bijna geen ‘vuile handen’ meer. Met verplichte opleidings- en kenniscertificering door de toename van werkzaamheden aan elektrotechniek en automatisering in plaats van traditionele mechanische autotechniek. Anna van TienhovenMonteurs staan voor steeds complexere controles, reparaties en kalibraties. Beschikbaarheid van voertuiginformatie en continue opleiding en scholing zijn cruciaal voor de bedrijfsuitoefening in de werkplaats. Online voertuigupdates zorgen dan dat de voertuigsoftware continu up-to-date is. Zelfs al is het voertuig enkele jaren oud. Zoals we recent met de updates van de Autopilot-functie van Tesla hebben gezien, kan het rijgedrag en de rijeigenschappen van de auto in relatie tot en met de bestuurder significant veranderen met dergelijke software-updates.

Is bestuurder bewust?

Een nog niet vastgesteld percentage van het aantal ongevallen wordt veroorzaakt doordat bestuurders het voertuig onvoldoende beheersen. Nieuwe rij-ondersteunende systemen zorgen niet altijd direct tot betere voertuigbeheersing. Het aantal schermen, knoppen, functies en systemen neemt toe. Wanneer is welk (actief of passief) systeem geactiveerd? Wanneer moet de bestuurder zelf de controle overnemen of ingrijpen? Is de bestuurder zich daarvan bewust en hoe snel kan de controle worden overgenomen? En welke functies zijn gewijzigd na een software-update? U krijgt mogelijk een bepalende rol in deze voertuigbeheersing, door service te bieden die verder gaat dan vandaag de dag meestal gebruikelijk is. Een service die gericht is op de voertuigbeheersing van de consument. Het aflevermoment van de auto eindigt dan niet meer met het zetten van een krabbel onder een werkbon, het betalen van de factuur en het overhandigen van de autosleutel. Dan begint het pas!

‘Release’ melding

Voor het aflevermoment ontvangt de bestuurder in de toekomst digitaal een ‘release’ melding met informatie over eventueel uitgevoerde werkzaamheden en gewijzigde functies. U maakt het verschil doordat u de bestuurder actief informeert en in-car instrueert ten behoeve van adequate voertuigbeheersing. Service gericht op deugdelijk gebruik. Op het voorkomen van afleiding onderweg bij het zoeken naar de juiste knop of instelling. Service die de bestuurder kwalificeert om het voertuig correct te bedienen of direct de controle van het voertuig actief over te nemen wanneer daar aanleiding voor is gedurende het autorijden. Het voertuig wordt pas meegegeven als de bestuurder een door de werkplaats opgestelde vrijwaring ondertekent. Hierin verklaart hij deugdelijk te zijn geïnformeerd en geïnstrueerd over doorgevoerde wijzigingen. Een soort check op ‘rijgeschiktheid’. Heeft u al nagedacht welk risico op aansprakelijkheid u straks mogelijk heeft door innovaties en nieuwe technologie? Door merk- en opleidingscertificering, verplichte kalibraties, garanties, vrijwaring rijgeschiktheid? Deze column is verschenen in Aftersales Magazine 2016-11
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties