De door ruim driehonderd genodigden bezochte jubileumconferentie van Clepa stond deze week meer dan ooit in het teken van vrije toegang tot voertuigdata. Hier en daar werd hardop irritatie uitgesproken.
Dat gebeurde met name bij de presentatie die Efrén Sanchez-Galindo gaf, lid van de Europese Commissie en mede-beleidsbepalend voor vrij toegankelijke reparatie- en onderhoudsinformatie (RMI). Bezien vanuit het vrije kanaal bestaat er, ondanks alle jarenlange overleg en uiteindelijke wetgeving, nog steeds verschil tussen de papieren en échte praktijk. “De situatie is verbeterd”, erkende Clepa-bestuurder Frank Schlehuber (foto) namens de in Brussel aanwezige aftermarketfabrikanten. “Maar wanneer krijgen we nu eindelijk daadwerkelijk, en zonder beperking, downloadbare data vrijelijk tot onze beschikking?” Het verweer van Sanchez-Galindo: een en ander ligt na jaren van overleg vast in wetgeving, maar “er zullen in de praktijk altijd interpretatieverschillen blijven.” Ook ligt werkelijk vrije toegang tot data “een beetje controversieel” en “kunnen de definities wat beter.” Daarom pleitte hij voor geduld en voor vertrouwen dat, getuige eCall, op termijn alles goed komt.