Bijna negen op de tien elektrische rijders met een dynamisch energiecontract laden hun elektrische auto vrijwel uitsluitend op tijdens goedkope uren. Op deze manier is een eigen laadpaal in iets meer dan tweeënhalf jaar terug te verdienen.
Dat stelt energieleverancier Zonneplan op basis van een onderzoek onder 651 EV-rijders met een dynamisch energiecontract. Volgens het Nationaal Laadonderzoek 2024 heeft momenteel 23 procent van de ‘thuisladers’ al een dynamisch energiecontract.
Prijsprikkel
“Het elektriciteitsnet dreigt de bottleneck van de energietransitie te worden. We belasten het net te veel op hetzelfde moment, namelijk aan het begin van de avond, als we thuiskomen. Door onze auto’s buiten deze piekmomenten op te laden, hoeft er minder grijze stroom geproduceerd te worden om op die momenten aan de vraag te voldoen. En in de praktijk blijkt dat de prijsprikkel van een dynamisch contract daarbij kan helpen”, aldus Frank Breukelman namens Zonneplan.
Salderingsregeling
Van de ondervraagden met een traditioneel energiecontract en zonnepanelen laadt minder dan de helft bewust op zonnige momenten. Bijna een kwart van hen houdt hier zelfs zelden of nooit rekening mee. Breukelman: “Dit kan niet losgezien worden van de salderingsregeling, die de prikkel om eigen zonnestroom te gebruiken tenietdoet. Met de komst van terugleverkosten en het mogelijke einde van de salderingsregeling in 2027, verwachten we wel dat meer EV-rijders hier rekening mee houden. Groter nog achten we de kans dat het gros van de elektrische rijders uiteindelijk overstapt naar dynamische prijzen.”
Automatisch
Met de nieuwe Zonneplan Charge 2-laadpaal hoeven EV-rijders met dynamische prijzen niet zelf in de gaten te houden wanneer opladen het goedkoopst is. Dit gaat bij Zonneplan sinds enkele maanden volledig automatisch. Klanten koppelen hun laadkabel standaard bij thuiskomst en vullen de gewenste vertrektijd en te laden kilometers in, waarna het Powerplay-algoritme bepaalt wat de beste laadmomenten zijn.