Zet laadpalen op piekmomenten niet op pauze, maar investeer in slim laden. “Laat netbeheerders en overheden investeren om samen met de markt incentives te bieden om de auto te laden op het juiste moment en ontmoedigen om te laden op de piekmomenten (hoog tarief), zowel thuis als op straat.”
Dat zegt Paul Bouwmeester namens leasemaatschappij Athlon. Hij reageert daarmee op de suggestie die netbeheerder Stedin deed in het jaarverslag over 2023 om de meeste laadpalen voor elektrische auto’s in woonwijken tussen 16 en 21 uur uit te zetten, teneinde onnodige uitbreidingen van het net te voorkomen. Bouwmeester zet liever in op slim laden. “Met slimme laadapps van de pasleverancier kunnen EV-rijders dan zorgeloos rijden én een bijdrage leveren aan een betere stroombalans.”
Groen
“Wij geloven en zetten vol in op groene energie. Doel is dat elektrische auto’s op het piekmoment eerst stroom gaan terugleveren aan het net (als een thuisbatterij dus) en dan pas opladen. De eerste auto’s zijn al klaar voor deze techniek, nu de rest van het systeem. Zeg nou eerlijk, dat klinkt toch slimmer dan ‘pauzeren’?”
“En ook zeker niet onbelangrijk, hiermee krijgen we met elkaar meer sturing op groen laden en dus geen grijze energie meer. Want overdag laden we onze auto buiten de piekmomenten met zonne-energie op en bij thuiskomst gebruiken we deze energie uit de auto om terug te leveren aan het net. Hierop koken we dan en doen de was, om in de nacht de auto weer vol te laden met windenergie. Win-win dus”, aldus Bouwmeester.