Elektrische auto’s die zélf elektriciteit terug kunnen leveren bieden uitkomst wanneer piekbelasting dreigt voor de elektrische aansluitingen van een gebouw, als gevolg van een stijgend aantal elektrische auto’s staan te laden.
Dat concludeert BMW na afloop van een pilotproject van BMW, Rotterdam en TotalEnergies. Bij deze zogeheten V2B-pilot (vehicle to building) werd gebruikgemaakt van twee bi-directionele BMW’s i3, die hun energie ook kunnen terug leveren.
De pilot vond plaats op het Kleinpolderplein, een locatie waar elektrische vuilniswagens en ruim zestig gemeenschappelijke, elektrische dienstauto’s van de gemeente Rotterdam dagelijks worden opgeladen. Met name de vuilniswagens vragen aan het einde van de werkdag relatief kortstondig veel vermogen, waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op is berekend.
Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kon worden opgevangen. Ten eerste met een elektrische buffer: een superbatterij, bestaande uit tien BMW i3-batterijen waar 400 kWh aan stroom in opgeslagen kan worden. Ten tweede: twee BMW i3 deelauto’s (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt.
Algoritme
Samen met TotalEnergies, de beheerder van de laadinfrastructuur van het Kleinpolderplein, werd een slim algoritme ontwikkeld om de extra energie zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3 deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.
“Zelfs met twee elektrische voertuigen met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met de superbatterij bereiken we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van Kleinpolderplein”, licht Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland toe. “Zouden we deze pilot opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar vervolgens ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling tot 23 procent worden bereikt.”
Opschalen
Peter Cieremans, programmamanager bij gemeente Rotterdam: “De resultaten van deze pilot zijn heel waardevol. Ze laten de potentie zien van het opslaan én terugleveren van energie in bi-directionele-auto’s en een superbatterij. In 2025 voert de gemeente de Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek in. Uiterlijk in 2030 moet daarom het hele wagenpark van de gemeente Rotterdam elektrisch zijn, zonder uitstoot van schadelijke emissies. Dit betekent dat vanaf dan ook alle grote voertuigen moeten opladen. Door energie op te slaan, zorgen we ervoor dat we het energienetwerk minder belasten op momenten dat veel voertuigen tegelijk aan de lader staan. Bovendien hebben we op deze manier een kleinere netaansluiting nodig, waardoor het wagenpark minder belastend is voor het totale energienetwerk in Rotterdam én we kunnen sneller verduurzamen. Het bi-directionele oplaadalgoritme kan namelijk ook rekening houden met het overschot aan zonne-energie op de locatie en dit later teruggeven.”