“Veel autoverkopers maken keuzes op basis van hun gevoelens”, zegt Hein Belasar, key accountmanager data bij RDC.
partnercontent
En dat is volgens hem op zich niet erg, maar juist data kan je helpen om je salesprocessen te verbeteren en je onderbuikgevoel te bevestigen. Dit is niet alleen relevant bij de verkoop van auto’s, maar ook voor je aftersales. Hij legt het uit aan de hand van drie slimme toepassingen voor data.
Data helpt occasioninkoop
“Bij RDC weten we exact welke merken en modellen in de occasionmarkt in Nederland geregistreerd zijn, en dus welke occasions in welke regio populair zijn. Die informatie verwerken we in een handige app: Automotive Dashboard”, vertelt Balesar. “Zo weten we inmiddels dat de verkoop van de BMW 1-serie in Zeeland en Middelburg op de 37e plek staat, maar in Amsterdam op de 13e. Een enorm verschil. Iets waar je als verkoper rekening mee moet houden.”
“Overigens kan ik me voorstellen dat je niet direct weet welke data in de app voor jou relevant is. RDC helpt je daarom de juiste gegevens te selecteren. Die kun je dan als favoriet opslaan en elke maand verversen”, vervolgt Balesar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een overzicht van de best verkochte occasions in jouw regio. Zo zie je precies welke occasions populair zijn om in te kopen.
Inzicht in apk-marktaandeel
Het aantal apk-keuringen geeft een goed beeld van het aantal doorgangen in je werkplaats. Maar bij welke aantallen doe je het goed? Pas als je jouw eigen cijfers vergelijkt met andere bedrijven, kun je hier echt iets van vinden. Via RDC heb je inzicht in de landelijke cijfers.
Stijgt jouw marktaandeel procentueel harder dan het landelijke cijfer? Dan mag je concluderen dat je het goed doet. Zit je procentueel lager ten opzichte van dit landelijke cijfer en wil je jouw marktaandeel vergroten? Dan is er nog werk aan de winkel.