In een gezamenlijke verklaring hebben tien organisaties uit de onafhankelijke aftermarket, waaronder Cecra, Clepa en Figiefa, een dringend beroep gedaan op Ursula von der Leyen en de Europese Commissie om te komen tot sectorspecifieke wetgeving omtrent de toegang tot voertuigdata.
Doordat autofabrikanten feitelijk bezig zijn een monopolie te creëren worden onafhankelijke dienstverleners belemmerd bij het aanbieden van hun diensten. “Dit beperkt de innovatie en concurrentie op het gebied van diensten, beperkt de keuzemogelijkheden voor consumenten en bedrijven, drijft de prijzen op en tast de concurrentiepositie van Europa wereldwijd aan”, aldus de verklaring.
De Data Act, die algemeen geldende regels formuleert omtrent de omgang met persoonsgegevens, is onvoldoende voor de autobranche, zo betogen de organisaties. Deze wet houdt geen rekening met de quasi-monopolistische marktstructuur ervan, noch met de technische vereisten in de auto-industrie om toegang te krijgen tot voertuigdata. De Europese Commissie heeft daarom ook al toegezegd om met sectorspecifieke wetgeving te komen, maar stelt een beslissing daarover steeds uit.
Tijd dringt
De organisaties hebben zich al eerder laten horen over deze gewenste sectorspecifieke wetgeving en die zaak wordt alleen maar nijpender nu in juli 2024 nieuwe wetgeving van kracht wordt omtrent cyberbeveiliging, die mogelijk leidt tot het dichtgooien van de OBD-poort, de enige toegang die onafhankelijke partijen nog hebben tot voertuigdata.
Wat eisen de organisaties van Europa: gelijke toegang tot door voertuigen gegenereerde gegevens voor alle marktspelers door sectorspecifieke wetgeving die de keuze van consumenten beschermt en echte concurrentie en investeringen in digitale transformatie en datagestuurde bedrijven aanmoedigt.