Terwijl iedereen in de onafhankelijke aftermarket ervan uitging dat we eind 2023 zicht zouden hebben op de introductie van een sectorspecifieke regelgeving ten aanzien van de toegang tot en het gebruik van voertuigdata heeft Europa de zaken toch weer voor zich uit geschoven.
In een oproep aan de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen vragen de brancheorganisaties Figiefa, Cecra, EGEA, ADPA, AIRC, Fia, ETMRA, Insurance Europe en Lease Europe (gezamenlijk opererend in AFCAR) om op korte termijn in te stemmen met de voorliggende en door vele marktpartijen ondersteunde sectorspecifieke regelgeving ten aanzien van de toegang tot en het gebruik van voertuigdata. De partijen benadrukken dat dit op korte termijn moet gebeuren, anders wordt het innovatieve vermogen van de onafhankelijke aftermarket fors geraakt.
Monopolistisch
Zonder een gelijk speelveld voor deze partijen ontstaat er immers een de facto monopolistische marktstructuur. Dat wil de Europese Commissie natuurlijk ook niet. Wanneer de vrije concurrentie op de reparatie- en onderhoudsmarkt wordt tegengehouden, zal dat voor consumenten en ondernemingen in deze sector slecht uitpakken. AFCAR becijfert zelfs een omzetverlies voor de onafhankelijke aftermarket van 268 miljard euro in 2030 en van 958 miljard euro in 2050.
Transitie
Jeroen van de Braak, sectiemanager RAI Aftermarket: “Namens RAI Aftermarket en alle AFCAR NL-partners ondersteunen we deze Europese oproep voor een sectorspecifieke dataregeling, een boodschap van belang die vorige week ook duidelijk tijdens het 12e Nationaal Aftersalescongres naar voren kwam, om alle spelers in de automotive waardeketen grip te geven op de digitale transitie die gaande is.”