RAI Aftermarket heeft op de jaarvergadering in het 1931 Congrescentrum in ’s-Hertogenbosch, voorafgaand aan het 13e Nationaal Aftersalescongres, Rob Visser en Dennis de Buck benoemd als bestuursleden voor de komende vier jaar.
Rob Visser neemt als onlangs aangetreden ceo van Alliance Automotive Group Benelux de plaats in van Cor Baltus namens de importeurs en distributeurs; Dennis de Buck is namens de afdeling technische data en informatie benoemd voor een tweede termijn.
Marco van der Aa trad op als dagvoorzitter, bij afwezigheid van Johan van der Hoeven, die onlangs zijn vertrek bij LKQ Fource aankondigde en daarmee ook zijn functie als voorzitter in het bestuur van RAI Aftermarket moest opgeven. De tijd tot aan de jaarvergadering was te kort om die positie opnieuw in te vullen, dat gebeurt op een later tijdstip.
Fries Heinis, per 1 augustus 2024 algemeen directeur van RAI Vereniging, stelde zich persoonlijk voor aan de afdeling RAI Aftermarket en bezwoer de aanwezige leden dat hij “barstensvol energie zit om voor jullie de juiste dingen te doen”.
Gastpresentaties
De jaarvergadering werd opgeluisterd door een tweetal gastpresentaties. Alvaro de la Cruz gaf als hoofd communicatie van koepelorganisatie van onafhankelijke Europese onderdelendistributeurs Figiefa een gepassioneerde blik op het belang van de onafhankelijke aftermarket, die immers in omzet en werkgelegenheid bijna twee keer zo groot is als de auto-industrie. De la Cruz wees erop dat er met het aantreden van een nieuw Europees parlement een accentverschuiving heeft plaatsgevonden in het Europese beleid, van groen groener groenst naar een meer pragmatische houding die de industriële concurrentiepositie van Europa moet beschermen. Daarbij is het de taak van Figiefa om de belangen van de onafhankelijke aftermarket over het voetlicht te brengen, want “wij zijn de verborgen kampioen van de Europese automotive industrie”, aldus De la Cruz. “Zonder onafhankelijke aftermarket is er geen concurrerende Europese auto-industrie.”
Thomas van Dalen, branchemanager van bedrijfstakorganisatie VACO, gaf een presentatie over de EUDR, een nieuwe Europese wetgeving die ontbossing door rubberwinning moet tegengaan. Die heeft met name voor bandenimporteurs grote gevolgen wat betreft de documentatie over waar banden vandaan komen, hoe ze geproduceerd worden en onder welke omstandigheden. Volgens Van Dalen zijn die importeurs daarin al heel ver. Voor de leden van RAI Aftermarket, die in de meeste gevallen handelen in banden, hield dit de waarschuwing in dat zij vooral moeten zorgen dat zij hun ict-systemen aanpassen om die documentatie op orde te krijgen. VACO heeft voor zijn leden geen kant en klare ict-infrastructuur, maar kan zijn leden wel helpen met een stappenplan waarmee zij hun processen kunnen inrichten.
Terugblik
Aan het eind van de jaarvergadering presenteerde secretaris Jeroen van de Braak enkele cijfers over het afgelopen jaar. Daaruit bleek dat voor het eerst in lange tijd het aantal onderhoudsmomenten terugloopt. Gelukkig stijgt de omzet nog altijd, al houdt die gelijke tred met de inflatie, dus per saldo wordt er niet meer verdiend. Van de Braak haalde daarbij nog maar weer eens de gevleugelde uitspraak van Johan van der Hoeven aan: “Als je in de aftermarket nu nog geen geld verdient, kun je er maar beter mee stoppen.”
Dat zullen de leden van RAI Aftermarket zeker niet doen. Sterker nog: met de aanwezigheid van aspirant-leden Frank Bouman (Jifeline), Menno ter Horst (Autoniveau) en Peter Bynens (Inter Cars) groeit de vereniging alleen maar, blijkens ook de groepsfoto, die duidelijk meer aanwezigen laat zien dan vorig jaar het geval was.