De nieuwe block exemption regulation voor motorvoertuigen (MVBER) – die geldig zal zijn tot 31 mei 2028 – heeft in de zogeheten supplemetary guidellines een aantal belangrijke punten die het merkgebonden kanaal (lees: de autofabrikant) een voorsprong geven ten opzichte van de onafhankelijke aftermarketpartijen als het gaat om de communicatie met de berijder, c.q. de eigenaar van de auto.

Hoewel nog niet alle ins en outs van de regulering bekend zijn, reageren een aantal brancheorganisaties als Cecra (Europese vereniging autodealers en reparatiebedrijven), ADPA (Automotive Data Publishers Association) en grote ondernemingen als LKQ Europe positief, omdat er met de bestaande MVBER niet veel mis is en deze eigenlijk wordt geprolongeerd.

Kritiekpunten

Toch zijn een aantal voorgestelde verbeteringen niet gehonoreerd. Zo is ADPA teleurgesteld dat autofabrikanten de mogelijkheid behouden om garantievoorwaarden te koppelen aan marketingactiviteiten en zelfs bepaalde onderhoudsverplichtingen. Zeker in het kader van de EV-batterij voor de partijen in de onafhankelijk aftermarket is dat complexe materie.

Cecra bekritiseert de mogelijkheid om derden de toegang tot voertuigdata te weigeren als de fabrikant verwacht dat de rijveiligheid in gevaar is (het argument van cyber security). Weliswaar moet de betreffende fabrikant die blokkering wel goed onderbouwen, maar daar hebben ze hun juristen voor.

LKQ Europe ziet ten aanzien van de verkrijgbaarheid van captive parts en het inleren van deze onderdelen een mogelijke achterstand voor het onafhankelijke autobedrijf en ageert hiertegen.

Voertuigdata

Positief is in ieder geval dat de toegang tot voertuigdata – waarvoor nog sectorspecifieke regelgeving in de maak is – ook in de MVBER wordt benoemd als cruciaal voor een gelijk speelveld. Wat dat betreft is het belangrijk dat autobedrijven hun SERMI-certificering (verplicht per 1 augustus) op orde  hebben. Dat is een belangrijke sleutel om het merkgebonden slot op voertuigdata te openen, al biedt die geen 100 procent garantie, helaas.

Figiefa, RAI Aftermarket en de AFCAR-partners zijn absoluut blij met de nieuwe MVBER. Met name het vrijgeven van codes om bepaalde onderdelen te kunnen inleren, is een belangrijk punt.  De organisaties stellen daarnaast dat op enkele punten nog nadere uitleg gewenst is, omdat de interpretatie daarvan zou kunnen verschillen. De Europese Commissie heeft aangegeven de uitwerking van de regelgeving te volgen en zonodig op te zullen treden.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 oktober 2024
8 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35