Figiefa heeft met tien andere Europese organisaties een manifest ondertekend waarin gepleit wordt voor een gelijk speelveld voor toegang tot voertuigdata.
Onder de ondertekenaars bevinden zich onder meer de koepelorganisaties Cecra, Cita, Egea en ETRMA. Concurrentie, innovatie en consumentenbelangen moeten de kern vormen van een Europese single market waar het data betreft, is de achterliggende gedachte.
In het manifest uiten de ondertekenende partijen de verwachting dat in 2025 70 procent van het wagenpark connected is. Zij willen dat in de automotive waardeketen alle partijen met hun businessmodellen op gelijke voet moeten kunnen concurreren met de autofabrikanten.
Wat is nodig?
De ondertekenaars komen tot vier punten die zullen moeten worden gerealiseerd:
- Onafhankelijke, ongecontroleerde en directe toegang tot voertuigdata.
- Wederzijdse communicatie met het voertuig en zijn functies, onafhankelijk van de autofabrikant.
- De mogelijkheid van veilig en onafhankelijk contact met de bestuurder via human-machine interfacefuncties (HMI), zoals via dashboard of spraakcommando’s.
- De mogelijkheid om onafhankelijke software in het connected voertuig te installeren.
De ondertekenaars stellen dat aan deze vier voorwaarden niet wordt voldaan in het Extended Vehicle-model van de autofabrikanten. In dit model loopt namelijk alle communicatie met het connected voertuig via de servers van de autofabrikant. De ondertekenaars roepen beleidsmakers, in eerste instantie de Europese Commissie, dan ook op om in 2020 wetgeving aan te nemen die een open, gestandaardiseerd platform mogelijk maakt dat voor alle partijen toegankelijk is.
8e Nationaal Aftersalescongres
Tijdens het 8e Nationaal Aftersalescongres zal Johan van der Hoeven als voorzitter van RAI Aftermarket nader ingaan op deze, voor de toekomst van zowel het merk- als het onafhankelijke kanaal cruciale wetgeving. Kijk hier voor meer informatie over het congres en de mogelijkheid tot inschrijven.
0 reacties
Beste Emil,
Ik las zojuist uw bijdrage m.b.t. manifest t.a.v. “delen” van voertuig data.
Ik zie dit soort berichten wel vaker voorbijkomen.
Mijn ervaring: Voertuig fabrikanten zijn bereid om mee te werken aan het delen van hun data.
Mits de gebruikers zich aan de spelregels houden.
Ter info; ik werk al > 10 jaar met vrijwel alle auto fabrikanten op het gebied van technische voertuig data.
De laatste paar jaar was ik werkzaam als RMI Data consultant voor BMW Duitsland.
Vrijwel elke OEM heeft zog. re-publishing agreements met marktpartijen zoals; Autodata, Alldata, HaynesPro,
Thatcham, Autovista, DAT, Audatex en vele anderen.
Met vriendelijke groet
Gerard van de Meent
gerardvandemeent@gmail.com
VP Business Development Automotive / Founding partner at wizzcar.com
Website = http://www.wizzcar.com
Linkedin= https://www.linkedin.com/in/gerardvandemeent
Cell phone = 0031622401762