Werknemers voeren de druk op bedrijven op om elektrische leaseauto’s en een goede laadinfrastructuur aan te bieden.
Dat is een conclusie die EVBox trekt uit de EVBox Mobility Monitor, het jaarlijkse marktonderzoek naar de adoptie van elektrische auto’s. Hiervoor werden 3600 burgers uit zes Europese landen (België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk) ondervraagd, waaronder 600 bestuurders van een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische auto.
In Europa laden de meeste mensen hun auto thuis op (73 procent). 40 procent blijkt bovendien de auto op het werk te kunnen opladen (56 procent in Nederland). Wel zegt 29 procent dat er op het werk niet altijd plek is om te laden. 20 procent heeft helemaal geen mogelijkheid om op het werk te laden.
Van de Nederlandse respondenten zegt 17 procent te werken voor een bedrijf dat elektrische leaseauto’s ter beschikking stelt. Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk is dat 27 procent. Van de Nederlanders die graag elektrisch willen rijden, zoekt ruim de helft (52 procent) naar een werkgever die dat mogelijk maakt.
Duurzaamheid
Nederlandse werknemers verwachten van bedrijven steeds meer initiatieven op het gebied van duurzaamheid. 43 procent van de Nederlanders werkt al voor een bedrijf dat een duurzame visie naleeft. Bovendien vindt 41 procent van de Nederlandse werknemers dat overheden alleen coronasteun moeten bieden aan bedrijven die aantoonbare maatregelen willen nemen om hun negatieve impact op het milieu aanzienlijk te verminderen.
Kristof Vereenooghe ceo van EVBox Group: “Dit onderzoek bevestigt dat er druk ligt op bedrijven als het gaat om elektrisch vervoer, ten gunste van hun werknemers, de maatschappij en onze planeet. Bedrijven hebben nu de kans om het goede voorbeeld te geven door hun wagenparken te elektrificeren en werknemers te stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Om de adoptie van elektrisch vervoer in Europa te versnellen is het dus belangrijk dat ook de laadinfrastructuur op het werk toereikend is. Het is mooi om te zien dat er al in veel landen (overheids)stimulansen in werking zijn gezet voor zowel de elektrische bestuurders zelf alsook het bedrijfsleven om duurzaam vervoer op het hele continent te realiseren.”