Het liefst zit Gert van Beijnum buiten zijn werktijden te fröbelen met zijn handen. Feitelijk bouwt hij vrachtauto’s akelig nauwkeurig na, afgelopen jaar waren dat er zelfs dertig stuks. Kunstig priegelen op de vierkante millimeter.
Gert woonde in Baarn vrijwel langs de spoorbaan Amersfoort-Amsterdam. Treinen kijken was aan de orde van de dag, zo vertelt hij. “Mijn broer en ik wisten precies wanneer welke trein er voorbijkwam razen. In Baarn zat een Bart Smit en daar kochten wij onze modeltreinen. We kozen voor het kleinste soort, met een schaal van 1:160. Op die manier konden we namelijk veel meer kwijt op de zolder van ons ouderlijk huis. Hadden we een baan helemaal gelegd en gebouwd, dan braken we ‘m af en gingen we voor iets heel nieuws. Geweldig om je fantasie zo de vrije loop te laten.”
Binnen kantooruren
“PSA Retail / Distrigo Parts Distribution levert Peugeot, Citroën, DS, Opel & Eurorepar-onderdelen vanuit drie magazijnen in Nederland aan dealers, schadeherstellers en universele garagebedrijven. Ik begon bij de klantenservice en inmiddels werk ik als Stockcontroler.”
Lettertypes
“De vrachtauto’s kwamen in beeld dankzij een vriendje op de lagere school die de zoon was van de eigenaar van transportbedrijf Dorrestijn, toen nog in Baarn. Daar ging ik wel eens spelen en dan stonden die indrukwekkende Daf-trucks daar in een loods. Wij keken ernaar en klommen erin. Vermoedelijk is daar de liefde voor het vrachtwagenvak ontstaan. Na mijn diensttijd ben ik bij Ginaf in Veenendaal gaan werken en toen is de liefde voor het bouwen van vooral Nederlands fabricaat ontstaan: Daf en Ginaf.”
Deze schaal van 1:50 dwingt om precies en nauwkeurig te werken en dat ligt Gert wel. “Dat moet ook in mijn vak, misschien dat het me daarom zo trekt. Wie zal het zeggen. Kijk, deze zwaailichtjes, luchthoorns, uitlaatdempers en spiegeltjes, alles is te koop. Ik vind bovendien ontzettend veel op Marktplaats, dat is echt de perfecte plek voor mij om aan materialen te komen. Misschien nog wel leuker vind ik het zelf bouwen, het customizen, van vrachtauto’s. Deze brandweerauto had bijvoorbeeld een heel andere achterzijde. Dan ga ik los en bouw ik er een heel andere variant van.”
Gert werkt veel van foto’s, maar ook graag op gevoel, op intuïtie. “In mijn ogen gaat een auto pas leven als de stickers er uiteindelijk op zitten. Die teken ik dan op de computer in een speciaal programmaatje, uiteraard met de juiste lettertypes en in de juiste schaal, en die laat ik dan bij een gespecialiseerd bedrijfje printen. Dat is voor mij een groot deel van de fun. Wat ook heel bijzonder is, en dat zou je niet denken, is hoeveel een simpel setje buitenspiegels doet met de cabine van een vrachtauto! Zonder die spiegels ziet het er namelijk heel kaal uit. Met de spiegels gemonteerd klopt het geheel ineens. Grappig is dat hè?”
Zonneklep
“Je merkt zeker dat je er naar verloop van jaren steeds bedrevener in wordt. Ik kwam er tot mijn stomme verbazing achter dat ik er in 2020 al ruim dertig heb gebouwd. Het is voor mij echt een uitlaatklep, dat fröbelen met mijn handen. Ik kan er mijn energie en creativiteit perfect in kwijt. Overdag zit ik vooral heel erg in mijn hoofd, dit is de ideale tegenhanger voor mij. Overigens, er zijn ook bouwers die de wagens ook van onder helemaal detailleren. Ik maak er wel eens een complete cardanas onder hoor, maar als zo’n model in een kast staat, dan ziet niemand die onderzijde. De tijd die ik daarmee bespaar steek ik liever in een volgend model!”
‘Overdag zit ik vooral heel erg in mijn hoofd,
dit is de ideale tegenhanger voor mij’
Vooralsnog kan Gert nog wel eventjes vooruit: “Er zijn er nog honderden die ik kan bouwen. Ik heb een lijstje ‘Wilde bouw-ideeën’ en daar kan ik mooi uit putten. Ook doe ik veel ideeën op in Facebook-groepen, dat werkt erg inspirerend voor mij. Ik leer nog steeds bij, bijvoorbeeld door tips van anderen. De zonneklep boven de voorruit die je kunt maken van die dunne kunststof tabbladen, die had je in verschillende kleuren. De kleur blauw past perfect. Maar ik maak zelfs onderdelen van een simpel nietje. Even mooi zwart lakken et voila.”
Gert durft nu ook moeilijkere projecten te maken, dus wanneer hij geen basisspullen kan gebruiken maar alles zelf moet maken. “Dan ben ik zomaar 20 uur bezig met een enkele vrachtauto. Feitelijk maak ik eigenlijk alles voor mijzelf, ik maak niets commercieel of in opdracht. Het is hobby en het moet hobby blijven. Welk project ik ooit nog wil bouwen? Dat zal toch die silowagen zijn, ik ben er al spullen voor aan het verzamelen. Die wagen heb ik, toen we nog geen kinderen hadden, met mijn vrouw naar Zuid-Duitsland gereden, naar de opbouwer. Die is een hele tijd van de radar geweest, maar ineens kwam ‘ie weer in mijn gedachten bovendrijven.”
0 reacties
Hi Gert,
Topper, zo kan je je in deze “barre” tijden, lekker bezighouden 🙂 !
Hey Gert
Zie mooi uit wat je maakt en voor al die Ginaf van brandweer Eemland Ik spaar ook vrachtwagens en brandweerwagens Jammer dat je alleen voor je eigen bouwt
Hey Gert
ik zie dat je de Ginaf van brandweer Eemland hebt naar gemaakt
zou je voor me zo 1 willen naar maken
Gr Ronald
Hey Gert
ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt
zou je voor me zo 1 willen naar maken
Gr Ronald