Na de strategische samenwerking op het gebied van ADAS die BMW en Valeo medio 2022 zijn aangegaan, hebben beide partijen in januari 2023 een samenwerking ondertekend die zich richt op de ontwikkeling van geautomatiseerde parkeeroplossingen. De mogelijkheid bestaat dat andere autofabrikanten kunnen zich bij dit platform aansluiten.

Het gaat om een vorm van autonoom rijden op niveau 4, zonder toezicht van een bestuurder. Bij een drop-off zone verlaat de chauffeur de auto en neemt het voertuig taken over zoals het autonoom vinden van een parkeerplaats, de nodige manoeuvres voor het in- en uitparkeren en kan ook terugrijden naar een pick-up zone om het voertuig terug te brengen naar de bestuurder. Om de parkeertijd optimaal te benutten kunnen aanvullende diensten zoals volautomatisch opladen of volautomatisch wassen worden ingezet.

Twee typen

De geautomatiseerde parkeeroplossingen worden geclusterd in twee hoofdcategorieën, type 1 en type 2-systemen. Bij een type 1-systeem draaien de benodigde technologieën op het voertuig, terwijl bij een type 2-systeem de benodigde technologieën in de betreffende infrastructuur zijn geïnstalleerd, bijvoorbeeld een parkeervoorziening, en het voertuig wordt bestuurd door de infrastructuur.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties