Het Europees Parlement keurt de nieuwe CO2-emissiereductiedoelstellingen voor nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen goed, als onderdeel van het ‘Fit for 55’-pakket.

Het is de effectuering van een akkoord dat al in oktober 2022 werd gesloten tussen het Europarlement en de verschillende lidstaten. Hiermee is een point of no return bereikt: de nieuwe wetgeving baant de weg naar de ban op nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor in 2035. Tussentijds is de doelstelling voor de reductie van emissies voor 2030 vastgesteld op 55 procent voor auto’s en 50 procent voor bestelwagens (ten opzichte van 2021).

Emissievrij in 2035

Vanaf eind 2025 zal de Commissie om de twee jaar een verslag publiceren om de vooruitgang op weg naar emissievrije wegmobiliteit te evalueren. Europarlementariër Jan Huitema: “Deze verordening stimuleert de productie van emissievrije en emissiearme voertuigen. Het bevat een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030 en een emissievrije doelstelling voor 2035, cruciaal om in 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Deze doelstellingen scheppen duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Het kopen en rijden van emissievrije auto’s wordt goedkoper voor de consument en er ontstaat sneller een tweedehandsmarkt. Het maakt duurzaam rijden voor iedereen toegankelijk.”

Autofabrikanten

Acea, de koepelorganisatie van autofabrikanten, zag de bui al hangen en stelt dat de auto-industrie nu alle inspanningen zal richten op zero emissie in 2035. Acea waarschuwt ervoor dat dit ten koste kan gaan van de inspanningen om te voldoen aan de nieuwe emissienorm Euro 7, die in juli 2025 in werking zou moeten treden, als het voorstel daartoe wordt aangenomen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties