De Volkswagen Groep is bezig met het reorganiseren van de inkoop van elektronische onderdelen en halfgeleiders. In plaats van te vertrouwen op toeleveranciers gaat de Groep rechtstreeks bij de fabrikant inkopen. VW wil zo de levering op lange termijn garanderen en concurrentievermogen vergroten.

De naweeën van de Covid-19 pandemie en de daarmee gepaard gaande chipcrisis zijn nog steeds voelbaar in de autosector. “Voor strategisch belangrijke halfgeleiders en zelfs voor de eigen geplande ontwikkelingen van de Groep in de toekomst, zullen we vertrouwen op directe inkoop bij de halfgeleiderfabrikanten”, aldus Dirk Große-Loheide, bestuurslid inkoop van Volkswagen Personenauto’s en lid van de groepsdirectie. “Dit zal helpen knelpunten vroegtijdig op te sporen en te vermijden.” De Group verwacht de wereldwijde vraag naar en beschikbaarheid van deze componenten zo beter te bepalen.

In het verleden werden elektronische componenten zoals besturingseenheden ingekocht en konden de Tier 1-leveranciers grotendeels zelf beslissen welke onderdelen ze gebruikten. In de toekomst zal de Groepsinkoop in nauwe samenwerking met Tier 1-leveranciers bepalen welke halfgeleiders en andere elektronische onderdelen gebruikt moeten worden.

Minder complex

“Bovendien wordt dit voor alle merken gedaan door het Semiconductor Sourcing Committee (SSC) dat speciaal voor dit doel is opgericht, met vertegenwoordigers van de inkoop- en ontwikkelingsafdelingen van de merken, van Volkswagen Group Components en Cariad. Bovendien betekent de transparantie rond halfgeleiders dat technische alternatieven sneller kunnen worden geïdentificeerd en toegepast in geval van knelpunten. Een ander positief effect is dat een vermindering van de verscheidenheid aan varianten in de hardware resulteert in minder complexe software”, aldus Karsten Schnake, bestuurslid inkoop bij Skoda Auto en hoofd van de merk- en functieoverschrijdende taskforce COMPASS (Cross Operational Management Parts & Supply Security).

In 1978 werden slechts acht halfgeleiders geïnstalleerd in een besturingseenheid van een Porsche 911. Tegenwoordig heeft een Skoda Enyaq ongeveer 90 regeleenheden met zo’n 8000 elektronische componenten. Deze ontwikkeling heeft ook een impact op de waarde van de elektronische componenten in het voertuig, die tegen het jaar 2030 meer dan verdubbeld zal zijn ten opzichte van het huidige gemiddelde van ongeveer 600 euro per voertuig.

Volgens de inschatting van de Groep en de overeenkomstige analyse neemt het belang van de automobielsector als klant van de halfgeleiderindustrie ook toe. Vandaag staat de auto-industrie op de vijfde plaats van de belangrijkste kopers met een wereldwijd aankoopvolume voor halfgeleiders van ongeveer 47 miljard US dollar. Tegen 2030 zal onze industrie naar verwachting de derde plaats innemen met een marktvolume van ongeveer 147 miljard US dollar.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35