Het Nederlandse autoleasepark is vorig jaar met 5,2 procent gegroeid tot 1.205.300 voertuigen. Alle segmenten – zakelijke personenauto’s, bestelwagens en privélease – droegen bij aan de groei. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Ondanks de voortdurende coronacrisis nam het zakelijke segment in 2021 toe met 3,7 procent tot 751.700 personenauto’s. 231.000 voertuigen worden privé geleaset en er zijn 226.000 bestelwagens geleaset. Renate Hemerik, voorzitter VNA: “De leaseauto blijft onmisbaar in zakelijke mobiliteit en is een cruciale schakel in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Van de zakelijke lease personenauto’s is bijna één op de vier voorzien van een stekker. Daarmee is lease goed voor ruim de helft van alle volledig elektrische personenauto’s.”

VNA benadrukt dat het fiscaal aantrekkelijk houden van elektrisch rijden nodig blijft om het volledige wagenpark elektrisch te krijgen, evenals investeringen in laadinfrastructuur. 54 procent van de batterij-elektrische auto’s in Nederland is geleaset.

Leasefiets

Naast personenauto’s biedt de leasebranche een steeds breder mobiliteitsaanbod aan. In 2021 steeg het fietsleasepark tot bijna 23.000 fietsen (e-bikes en speed-pedelecs), een stijging van 79 procent ten opzichte van 2020.

Bestelwagen

Ook de bestelwagen wordt steeds vaker geleaset. In totaal groeide het leasebestelwagenpark in 2021 met 8,1 procent tot 222.600 voertuigen. Daarmee heeft lease nu een aandeel van 22 procent in het totale Nederlandse bestelwagenpark. Renate Hemerik: “Op allerlei vlakken wordt van het bedrijfsleven verwacht dat zij investerend de crisis uitkomen. We zien met name dat het MKB hierdoor steeds meer geholpen is met het leaseproduct. Deze ondernemers kunnen zonder zelf grote investeringen te doen toch kiezen voor nieuwe, duurzamere mobiliteit, wat noodzakelijk is om klaar te zijn voor zero-emissie stadslogistiek per 2025.”

Privélease

Het wagenpark aan privé geleasete personenauto’s groeide in 2021 met 7,8 procent tot 231.000 auto’s. Waar het enige jaren terug vooral om kleine stadsauto’s draaide, gaat het nu meer en meer om compacte gezinswagens. Ook zijn deze in toenemende mate voorzien van een stekker. Renate Hemerik: “We zien dat auto’s steeds veiliger worden, over meer rijhulpsystemen beschikken en ook nog eens zuiniger of zelfs emissievrij worden. Dat vraagt echter wel om forse investeringen. De gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto’s ligt op ruim 40.000 euro. Met private lease maakt de branche het ook voor particulieren mogelijk om te kiezen voor nieuwe, veilige en vooral schone automobiliteit.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38