Vanaf 1 januari 2024 moeten bedrijven of organisaties met meer dan honderd werknemers verplicht een CO2-rapportage bijhouden over het zakelijk verkeer en het woon-werkverkeer van hun werknemers. Mobiliteitsplatform Moby voorziet dat het bijhouden van deze informatie voor bedrijven een grote administratieve kluif gaat worden.
Volgens cijfers van het CBS waren er in het tweede kwartaal van 2023 ruim 8300 bedrijven met meer dan honderd werknemers. Voor het bijhouden van de CO2-rapportage moeten zij een registratie aanleggen van het totaal aantal kilometers dat werknemers in een kalenderjaar hebben afgelegd voor zakelijk en woon-werkverkeer. Ook moet de werkgever bijhouden wat het jaartotaal aan kilometers is, verdeeld in soort vervoermiddel en brandstoftype.
Verwarring
Mobiliteitsplatform Moby vraagt zich af of alle plichtmatige bedrijven hier klaar voor zijn. “Wij merken dat bedrijven het lastig vinden om te anticiperen op de CO2-registratieplicht omdat het onduidelijk is wat de exacte eisen en richtlijnen zijn”, zegt Hein Medema van Moby. “Er zijn verschillende initiatieven ontstaan, maar veelal met een verschillende aanpak. Daarnaast is ook niet helemaal duidelijk in welke mate van detail er gerapporteerd moet worden. Dat zorgt voor verwarring.”
Hulpmiddelen
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft de nodige hulpmiddelen die ondernemers helpen bij het verzamelen van de benodigde gegevens voor de rapportage. Volgens Medema is het belangrijk om een manier te vinden die het beste aansluit bij de situatie van de organisatie. “Iedere branche heeft zijn eigen aandachtspunten op het gebied van mobiliteit. Zo kan het voor een multinational een stuk complexer zijn dan voor een kleinere organisatie en is er een andere aanpak nodig. Het is voor organisaties belangrijk om te bekijken hoe ze dit gaan inrichten – zowel praktisch als technisch – en welke hulpmiddelen ze hierbij gaan gebruiken.”
Eén reactie
Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee! Dat wij al moeten registreren / doorgeven wat een auto gebruikt bij de APK en dan dit ook nog! Waar is het einde? Straks nog registreren hoeveel achten er in het bedrijf worden gelaten. Zijn ze helemaal gek geworden daar in Den Haag en in Europa!!!!