In het remarketingcentrum van Arval BNP Paribas in Nijkerk gaan dagelijks tachtig tot honderd auto’s door een gestroomlijnd proces, van inname tot verkoop, zo’n twintigduizend per jaar. De twee door Washtec ingerichte wasplekken zijn cruciaal in dat proces.

René de Jong, directeur Remarketing bij Arval, legt uit: “We willen allereerst een schone auto binnen hebben om die auto goed te kunnen inspecteren. Daar moet ook tempo achter zitten. Het wassen moet ook nog eens op een duurzame manier plaatsvinden en daarnaast is de service van Washtec voor ons van belang. Mocht een machine uitvallen, dan moet die snel hersteld worden, want het proces moet door.”

In een aparte sleutelkamer hangen de sleutels bij het vakje van de locatie waar de auto te vinden is.

Duurzaam

De twee EasyWash-rollovers bieden in een korte tijd een goed was- en droogresultaat, en vergen weinig onderhoud. Duurzaamheid is voor Arval een belangrijke kernwaarde en dat vertaalt zich in de inrichting van de wasplaats naar het gebruik van het modulaire AquaPur-systeem. Hiermee wordt 80 procent van het gebruikte water teruggewonnen en geschikt gemaakt voor hergebruik. “We zijn als mobiliteitsaanbieder een belangrijk onderdeel van de energietransitie. We willen zo duurzaam mogelijk zijn in onze eigen processen. Er liggen bijvoorbeeld zo’n duizend zonnepanelen op het dak. Circa vierhonderd daarvan voorzien in onze eigen stroombehoefte, de overige leveren stroom aan andere bedrijven in de buurt.”

“Daarnaast proberen we onze klanten zoveel mogelijk te sturen richting elektrisch vervoer en dat goed te ondersteunen. Iets meer dan een derde van de auto’s die we op dit moment nieuw inzetten is al elektrisch. We zijn ervan overtuigd dat over een paar jaar hier alleen nog maar elektrische auto’s terugkomen. Niet alleen vanwege de regelgeving, maar ook omdat een elektrische auto voordelig kan zijn. De totale exploitatiekosten zijn heel anders. De kosten van laden zijn niet vergelijkbaar met de kosten van tanken. Ook de onderhoudskosten zijn anders. Door het regeneratief remmen bij elektrische auto’s zien we bijvoorbeeld veel minder slijtage aan remmen en banden. Er zijn sowieso veel minder bewegende delen en dus minder onderdelen die slijtage vertonen.”

Ook duurzaam is het inzetten van gebruikte auto’s als leaseauto. Re-lease is een product dat Arval in toenemende mate aanbiedt, zowel aan bedrijven als via privélease aan particulieren. “Met de stijgende prijzen van auto’s is het voor bedrijven, maar met name voor particulieren een aantrekkelijke optie. De meeste leaseauto’s zetten we voor vier of vijf jaar in, maar het komt voor dat sommige auto’s, met relatief weinig kilometers, nog wat langer inzetbaar zijn.”

Ex-lease en verhuur

Het zijn voornamelijk twee soorten auto’s die bij het remarketingcentrum van Arval binnenkomen: eindecontractauto’s en verhuurauto’s. De eerste zijn door bedrijven of particulieren bij Arval voor drie, vier of vijf jaar geleaset en worden aan het einde van het contract ingenomen en klaargemaakt voor verkoop. De verkoop gebeurt grotendeels via een veiling. De verhuurauto’s verhuurt Arval aan bedrijven die voor een kortere tijd mobiliteit nodig hebben. Ook deze auto’s worden voordat ze opnieuw worden ingezet gewassen, geïnspecteerd en klaargemaakt voor hernieuwde inzet.

Voor de inspectie werkt Arval samen met Macadam, dat daarvoor in Nijkerk zo’n vijftien tot twintig medewerkers inzet. Op de schaal waarop Arval acteert, zou de mobiliteitsaanbieder dat ook best zelf kunnen doen, maar daar is bewust niet voor gekozen. René de Jong: “Op het moment dat een auto terugkomt met een schade die boven de gebruikelijke marges uitkomt, gaan we daarover in overleg met onze klant. Dan is het prettig als je over een onafhankelijk professioneel keuringsrapport beschikt, inclusief foto’s en documentatie. Je hebt altijd wel gevallen waarover discussie ontstaat, maar door de samenwerking met Macadam proberen we die zoveel mogelijk te beperken.”

Reparatie en onderhoud

Nadat de auto is geïnspecteerd kan de auto doorgaan naar de ‘werkplaats’, waar medewerkers van Leseman Car Care kleine reparaties en vervangingen verrichten, zoals nieuwe banden of een nieuwe ruitenwisser. Grote reparaties vinden hier niet plaats. “Eindecontractauto’s repareren we meestal niet; die verkopen we zoals ze daar staan. De koper, vaak een autobedrijf, repareert die auto’s liever zelf, waarmee de prijs ook wat lager wordt. De verhuurauto’s zetten we opnieuw in, dus die worden netjes in orde gemaakt. Daarvan doen we ook het onderhoud. We kijken naar de banden en eventuele kleine schades kunnen we herstellen in onze werkplaats voor spot repair, zodat die auto’s helemaal in orde zijn als ze opnieuw de weg op gaan.”

Gemiddeld staat een teruggekeerde auto zo’n twee weken in Nijkerk. De business is vrijwel geheel B-to-B. Slechts een klein deel van de auto’s verkoopt Arval zelf, aan een berijder die de auto graag wil houden, of aan andere particulieren via het label Arval Autoselect. René de Jong: “We doen dat om verschillende redenen. We halen zeker niet de krenten uit de pap, maar soms hebben we van één type auto meerdere exemplaren. Het is dan moeilijk om een partij te vinden die ze allemaal in één koop wil overnemen en dan zetten we er soms een paar zelf in de verkoop. De particulier heeft dan niet het showroomgevoel, maar hij weet wel dat hij een ex-leaseauto koopt, waarvan de complete onderhoudsgeschiedenis bekend is. Veel klanten vinden dat prettig, want we leveren hem ook netjes af, met garantie. En de prijs is daarop aangepast. Het is voor ons ook een manier om voeling te houden met de markt, wat een bepaalde auto waard is, waar behoefte aan is in de markt, al hebben we daar door onze constante verkoop aan autobedrijven en handelaren natuurlijk best een goede kijk op.”

En ja, daar zit wel eens een tegenvaller tussen, maar ook wel eens een meevaller. “Het inschatten wat een auto na vier, vijf, zes jaar nog waard is, is onze expertise. Als je een goede mix hebt in je vloot en je krijgt een divers aanbod terug, dan kun je dat goed managen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35