Bijna driekwart van de brandstofrijders is niet van plan om binnen afzienbare tijd elektrisch te gaan rijden of weet het nog niet zeker. Dat blijkt uit een onderzoek van de aanbieder van mobiliteitspassen MoveMove onder zijn gebruikers.
Op dit moment rijdt al 11 procent van de MoveMove-klanten een volledig elektrische auto en 18 procent rijdt een hybride. Van de brandstofrijders zegt 27 procent waarschijnlijk over te stappen op elektrisch rijden, de grote meerderheid hiervan binnen twee jaar. 34 procent zegt dat dit onwaarschijnlijk is en 39 procent weet het nog niet zeker. Algemeen directeur Patrick Roozeman: “Hierbij speelt voor een deel van de MoveMove-klanten, die bijvoorbeeld een bestelbus nodig hebben voor hun werk, de (betaalbare) beschikbaarheid van modellen een rol. Daarnaast is men ook nog onbekend met de mogelijkheden van elektrisch rijden. Zo zijn er vragen over laadlocaties, hoeveel kilogram lading er mee kan en welk effect dat heeft op range.”
Aanvullende diensten
Hoewel de brandstofkosten centraal staan bij de pashouders blijkt dat ook de afname van aanvullende diensten, zoals het gebruik van de wasstraat, aanschaf van autovloeistoffen, elektrisch laden en reizen met het OV, het afgelopen jaar flink is gestegen. Roozeman: “We zien dat bedrijven hun medewerkers ook, en steeds meer, in de breedte willen ontzorgen als het gaat om mobiliteitskosten. Tegelijkertijd willen ondernemers bijvoorbeeld ook graag btw terugvragen op de wasstraat etc.. Ook wil men het gedoe van zelf geld voorschieten en apart declareren beter regelen.”
Aanpassingen
“Naar aanleiding van feedback van pashouders introduceert MoveMove dit jaar een aangepaste user interface voor de app. Hierdoor komt er meer informatie beschikbaar voor de klant, snellere datacommunicatie en een betere GPS-lokalisatie. Daarbij worden gemaakte kosten helderder uitgesplitst: denk aan brandstof, kWh, OV of parkeren. Een duidelijke wens van onze klanten”.
Daarnaast is het inmiddels eenvoudiger geworden om de tanklimieten te verhogen. Dit naar aanleiding van de hoge brandstofprijzen in 2022. “Vooral in juni liepen door de hoge prijzen aan de pomp veel klanten tegen hun tanklimiet aan. Deze ongewenste verrassingen zullen voortaan sneller worden opgelost.”