De Leaseplan Corporation heeft wereldwijd de nettowinst in het eerste halfjaar van 2017 met 18,2 procent zien toenemen tot 291,7 miljoen euro. In het eerste halfjaar van 2016 was dat nog 246,9 miljoen.
Dat meldt de leasemaatschappij bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Wereldwijd nam de leasevloot van Leaseplan toe met 5,7 procent tot een totaal van meer dan 1,7 miljoen voertuigen. Nederland droeg, naast Duitsland, Italië en Portugal, in belangrijke mate bij aan deze groei. Dit kwam door nieuwe internationale klanten, maar ook doordat Leaseplan aantrekkelijker werd voor kleinere bedrijven en een sterke groei in het mkb-segment en private lease. Daarnaast groeide de vloot aanzienlijk door activiteiten in Oost-Europa.
Behalve de gestegen winst is ook de rentabiliteit van het eigen vermogen gestegen. Was dat 16,4 procent in het eerste halfjaar van 2016, eind juni 2017 was dat 18,5 procent.
Verkoop
Leaseplan maakte in het eerste halfjaar werk van de verkoop van auto’s, met name aan consumenten. In totaal werden in 2017 al 168.000 voertuigen van de hand gedaan. Dat gebeurde in toenemende mate via digitale platformen, maar ook direct aan consumenten via occasioncentra. Daarvan zijn er bovendien in het eerste halfjaar twee nieuwe geopend, in Nederland (Zwolle) en Polen.
Inkomsten
Desondanks daalden de inkomsten uit de verkoop van leaseauto’s in het eerste halfjaar van 2017 tot 1,48 miljard, waar dat in 2016 nog 1,52 miljard was. De inkomsten uit lease stegen wel, van 3,02 miljard tot 3,21 miljard euro, zodat de balans van inkomsten ten opzichte van 2016 toch positief uitvalt.
Digitaal
Nieuwe digitale initiatieven moeten een impuls krijgen vanuit de in juli geopende digitale organisatie in Amsterdam. De leiding over deze afdeling komt per 1 oktober in handen van Michel Alsemgeest. Hij bekleedt nu nog een vergelijkbare positie bij TNT/FedEx.