Uit onderzoek van Diks Verzekeringen blijkt dat er in de eerste 7 maanden van 2020 een enorme daling is in het aantal taxi’s dat voor het eerst werd toegelaten op de Nederlandse wegen, ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar.
In juli, nota bene een maand waarin de reguliere autoregistraties weer opleefden, is het grootste verschil te zien. Werden er vorig jaar juli nog 637 taxi’s voor de eerste maal toegelaten op de weg, dit jaar zijn dat er slechts 38. Een enorme daling van ruim 94%.
Geen BPM-teruggave
Dit is voor een groot deel te wijten aan de coronacrisis. Vanwege de coronacrisis valt er voor taxichauffeurs weinig te rijden. Veel taxibedrijven kiezen er daardoor voor om het kenteken te schorsen en de verzekering tijdelijk stop te zetten. Ook de maatregel om de teruggave van BPM op taxi’s af te schaffen speelt een grote rol. Taxibedrijven krijgen vanaf 2020 geen BPM meer terug bij de aanschaf van een nieuwe taxi. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat taxibedrijven gemotiveerd raken om minder vervuilende taxi’s aan te schaffen.
Veel zijn gestopt
Al jaren zijn taxi’s moeilijk te verzekeren: Per 1 januari 2018 hebben veel verzekeraars ervoor gekozen om te stoppen met het verzekeren van taxi’s. De premies van deze verzekeringen zijn een stuk hoger en er zijn maar weinig verzekeraars die taxi’s nog willen verzekeren. Daarnaast worden de controles steeds strenger. Diks Verzekeringen claimt één van de weinige tussenpersonen te zijn waarbij het mogelijk is om een taxiverzekering via De Vereende af te sluiten. Diks constateerde zelf 32% minder bezoeken in de eerste 7 maanden van 2020 ten opzichte van 2019.