Op het gebied van slotracing kent Nederland duizenden thuisrijders. Daarnaast zijn er zo’n 21 slotcarverenigingen met een eigen wedstrijdbaan. Herman Schopman (61) is lid van het elfkoppige team van Slot Racing Almere. “Het gaat er fanatiek aan toe. Zo hebben we een tijdwaarnemingssysteem dat op 1/1.000 seconde nauwkeurig registreert.”
Herman was een jaar of zestien toen hij zijn eerste racebaan kreeg. “Mijn broer en ik kregen de smaak al snel te pakken en we besloten een heuse Fleischmann-racebaan te kopen. Maar goed, we gingen beiden werken, kregen vriendinnetjes en de racebaan bleef onaangeroerd. De baan is uiteindelijk bij een vriend beland, maar mijn eerste auto, een gele Fleischmann Can-Am Porsche 917/10, heb ik altijd bewaard en is met 46 jaren mijn oudste autootje. Inmiddels heb ik er in totaal zo’n vijfendertig. Je moet het wel een beetje in de gaten houden want met deze dingen blijf je kopen. Er zijn leden bij die er wel een paar honderd hebben staan thuis.”
Sneller en beter geworden
De leden waar Herman het over heeft zijn net als hij lid van slotracevereniging Slot Racing Almere. “Dit is dé slotraceclub voor Flevoland en omstreken. We hebben een waanzinnig mooie viersporenbaan van Carrera die 32,2 meter telt. In 2009 ben ik er binnengestapt naar aanleiding van een advertentie waarin om nieuwe leden werd gevraagd. Ik wilde weer iets leuks doen in mijn vrije tijd. Thuis heb ik een paar duizend schaalmodelletjes staan, maar dat is toch vrij statisch, dus dit kwam op het juiste moment op mijn pad. Ik ben gaan proefrijden, merkte dat het niveau er flink hoog ligt en ik wist meteen: hier word ik lid!”
‘In tegenstelling tot wat velen denken benaderen we onze liefhebberij professioneel en zijn we bloedfanatiek’
In die negen jaar is Herman natuurlijk sneller en beter geworden. “Zo heb ik precies leren afstellen en tunen; van alles uitproberen met bijvoorbeeld de banden, aandrijving en tandwielen. Dat is ook een deel van de hobby hè. Ik reed ooit met een BMW en het wilde maar niet. Toen ik nieuwe banden had geprobeerd, deed hij het ineens veel beter. Ik ging zomaar twee seconden sneller en da’s echt heel veel op onze relatief korte baan. Sommige banden ‘marblen’ heel sterk (dit zijn van de band loskomende rubberstukken die op de baan belanden), anderen helemaal niet. Slotracen is vooral erg leuk om te doen.”
Parc fermé
“Ik doe ook mee aan landelijke wedstrijden in de zogenaamde Classic Cup, dan racen we met auto’s als de Ford GT40 en Porsche 956/962. In tegenstelling tot wat velen denken benaderen we onze liefhebberij professioneel en zijn we bloedfanatiek. Kijk alleen maar eens naar het technisch reglement, dat bestaat uit tig A4’tjes. Vóór iedere wedstrijd is er de technische keuring; de auto dient aan een aantal eisen te voldoen. Denk hierbij aan spoorbreedte, gewicht (carrosserie en chassis apart), magneetkracht (die wekt de motor op), bodemvrijheid en snelheid. Dan krijg je ook de banden die voor de wedstrijd moeten worden gebruikt, en die monteer je. De auto gaat dan in een parc fermé. Hierna volgt de kwalificatie en uiteindelijk de wedstrijd. Die bestaat doorgaans uit vier stints van vier minuten, afhankelijk van het aantal deelnemers. De uitslag wordt bepaald door het aantal ronden en baanstukken dat je uiteindelijk hebt gereden in alle stints. Leuk om te weten is dat we met een tijdwaarnemingssysteem werken zodat er zelfs op 1/1.000 seconde nauwkeurig kan worden gemeten.”
24-uurs races
“Alle leden van onze club zijn superfanatiek. Wanneer we een wedstrijd hebben met een man of tien, dan staan er zomaar zes marshalls langs de baan. Zij helpen met een auto op de baan zetten. Maar goed, hoe snel ze ook werken, je bent zomaar één of twee seconden kwijt. Weet je wat het is, dit racen in het klein is een belevenis; je bent en voelt je een beetje Max Verstappen. Alleen zit je niet in de auto, maar je staat naast de baan! Je hebt wel dezelfde drive nodig om die auto over de baan te jagen.”
Om op de baan te blijven is training en nog eens training noodzakelijk. “Wat we altijd zeggen is: rijd je eigen race, let niet op de auto’s voor of achter je, kijk alleen naar je eigen auto. Je ziet vanzelf wel of je aan de staart van een ander komt te zitten. Op het rechte stuk haal je zomaar 35 km/h en dat is serieus snel, hoor. Ook rijden we 24-uursraces waarbij de lichten van de zaal uitgaan en de slotcars – net als in het echt – voorzien zijn van voor- en achterlichten en vaak ook een remlicht. Nationale wedstrijden worden veelal georganiseerd tussen clubs onderling maar ook internationaal, veelal in Duitsland en België.”
BINNEN KANTOORUREN
“Stern Lease is een onderdeel van Stern Groep en ik houd me als leaseadviseur bezig met de zakelijke relaties, het relatiebeheer van binnenuit. We zijn druk bezig om ons wagenpark in drie jaar tijd te verdubbelen. De laatste jaren is privé lease sterk in opkomst, dat is een mooie nieuwe aanvulling. Maar goed, we hebben ook bijna honderd dealers, dus via hen komen er veel nieuwe klanten bij ons binnen. Sinds 2010 werk ik bij Stern, maar ik heb in totaal al wel bijna veertig jaar ervaring met leasing.”