De autoverhuurmarkt gaat stevig groeien de komende jaren. Dat blijkt uit een toekomststudie van KPMG in opdracht van Bovag. Belangrijkste reden: meer vraag naar flexibel vervoer. Zowel zakelijk als privé, onder meer door de toenemende elektrificatie van het wagenpark.
Volgens de onderzoekers groeit de omzet op de Nederlandse verhuurmarkt, bestaande uit het aantal verhuurdagen maal de dagprijs, in de periode tot 2030 met ruim de helft.
Een van de belangrijkste redenen voor de groei van de zakelijke verhuurmarkt is dat bedrijven een toenemende behoefte hebben aan een flexibele vloot. Daarnaast groeit het aantal zakelijke reizigers. Ook de omvang van de leasevloot groeit waardoor er meer vervangend vervoer en voorloopauto’s worden ingezet.
Er is niet alleen voorspelde groei in de zakelijke markt, ook de particuliere verhuurmarkt zal groter worden. Als belangrijke reden daarvoor wordt de hogere aanschafprijs van auto’s genoemd waardoor mensen vaker zullen kiezen voor gebruik in plaats van bezit. De afname van parkeergelegenheid ontmoedigt daarnaast het eigen autobezit. Dan noemen de onderzoekers nog de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark wat in hun ogen zeker op de korte-middellange termijn leidt tot meer vraag naar huurauto’s. Ook de toename van het toerisme geldt als een belangrijke reden.
Elektrische auto
Dat de groeiende elektrificatie zorgt voor een toenemende de autoverhuurbehoefte vergt enige uitleg. Ten eerste: vooralsnog zijn lang niet alle elektrische auto’s (EV’s) even geschikt als vakantieauto. Bijvoorbeeld om een caravan te trekken. De onderzoekers voorspellen dat een groeiend deel van de autovakantiegangers gedurende het jaar in een EV rijdt, maar voor de vakantie een niet-EV vakantie-auto zal huren.
Ten tweede: door de introductie van zero-emissie zones in steden zal er bij bezitters van een brandstofauto juist een toenemend vraag zijn naar elektrische (zero emissie) voertuigen voor incidenteel bezoek aan een binnenstad. Dit geldt voor zowel zakelijk als privé.
Vraag naar flexibel vervoer
De vraag naar flexibel vervoer in brede zin zal op de wat langere termijn sowieso gaan stijgen. Er komen simpelweg meer automobilisten door groei van de Nederlandse samenleving. Daarbij wordt een afname voorspeld van het aantal bestuurders jonger dan 50 jaar en in het bezit van een auto. In stedelijke gebieden wordt deelvervoer steeds meer gestimuleerd.
Belangrijke kanttekening daarbij is dat de deelauto niet wordt beschouwd als vervanging van de huurauto, maar veeleer aanvullend aan autoverhuur wordt gezien. Een deelauto is meestal een verlengstuk op het OV of vervangt de tweede of derde auto.
Transitie bezit naar gebruik
Henk van der Helder, voorzitter van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijf van Bovag: “De huurauto speelt, naast de deelauto, een grote rol in de transitie van bezit naar gebruik. Het is belangrijk dat beleidsbepalers de huurauto ook daadwerkelijk gaan zien als een vorm van flexibel vervoer. De focus ligt nu te veel op de deelauto. Terwijl een huurauto feitelijk ook een deelauto is.”
KPMG interviewde voor de studie tal van spelers uit de branche. Waaronder autofabrikanten, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen, dealers, deelconcepten en marktexperts. Ook werd de nodige desk-research gedaan op basis van reeds gepubliceerde marktstudies en werden er verschillende databronnen gebruikt.