Met een nettoresultaat van 1,9 miljard euro is de winstgevendheid van leasemaatschappij Leaseplan in 2022 met ruim 90 procent toegenomen ten opzichte van 2021. Leaseplan rapporteert een onderliggend nettoresultaat (gecorrigeerd voor bijzondere baten en/of lasten) van ruim 1,4 miljard euro, wat 86 procent hoger ligt dan dat van 2021.

Het geserviced wagenpark groeide in 2022 met ruim honderdduizend voertuigen tot ruim 1,6 miljoen, een plus van 7 procent. Wel werden er aanzienlijk minder occasions verkocht: 208.000 tegen 242.000 in 2021, een min van ruim 14 procent.

In een toelichting op de jaarcijfers zegt ceo Tex Gunning: “Sterke groei werd gerealiseerd in alle segmenten terwijl de verschuiving van autobezit naar auto-abonnementen bleef versnellen. De acceptatie van elektrische auto’s in heel Europa zorgt voor een versnelling van de trend van auto-abonnementen. Leaseplan is goed gepositioneerd om ten volle te profiteren van deze structurele marktverschuiving, aangezien 32 procent van onze leveringen nu een elektrische auto is. Leaseplan blijft ook profiteren van de sterke vraag naar onze kwaliteitsvolle occasions. Om de versnelde marktgroei te benutten, boekt Leaseplan goede vooruitgang in de transformatie van een analoog bedrijfsmodel naar een digitaal bedrijfsmodel, en ondersteunde het de implementatie van onze Next Generation Digital Architecture.”

Fusie

De fusie tussen Leaseplan en ALD is nog altijd niet afgerond, maar wordt nog in het eerste kwartaal van 2023 verwacht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35