Tweemaal per jaar wordt in opdracht van KwikFit onderzoek gedaan naar het wegdekaandeel van bandenmerken, onderverdeeld in de drie bandentypen: zomer-, winter, en vierseizoenenbanden. De recente meting van februari 2023 toont met name aan dat de winterband – mede door de kwakkelende winters van de laatste jaren – uit de gratie raakt.
Vanwege die kwakkelende winters mag de vierseizoenenband zich in een nog immer toenemende populariteit verheugen. In ruim tien jaar tijd vertienvoudigde het wegdek-aandeel van dit bandentype: van 2,3 procent aandeel in 2012 tot 24,4 procent aandeel in 2023. Deze groei gaat voornamelijk ten koste van winterbanden. Leverde de winterband bij de recente meting 4,6 procentpunten wegdekaandeel in, de vierseizoenenband won juist weer 4,3 procentpunten. Het aandeel van de zomerband, nog steeds het populairste bandentype, bleef met een plus van 0,3 procentpunt stabiel.

Top 10
De meetploegen van Jess Marketing, die het wegdekaandeel in opdracht van KwikFit meten, noteerden deze keer 85 merken. Vorig jaar waren dat er nog 90. Het ging deze keer om 2226 auto’s, die op diverse locaties werden gecontroleerd.
De vijf grootste merken zijn samen goed voor 59,6 procent (vorig jaar was dat 61,1 procent) van alle banden die onder de betreffende auto’s zaten gemonteerd. Continental en Michelin zijn op eenzame hoogte samen goed voor 33,3 procent van het aantal banden op de weg, met respectievelijk een wegdekaandeel van 17,9 en 15,4 procent. De nummers 3, 4 en 5 (Vredestein, Goodyear en Bridgestone) zijn samen goed voor 26,3 procent. De nummers 6 tot en met 10 (Hankook, Pirelli, Dunlop, Nokian, Landsail) hebben nog eens 15,8 procent wegdekaandeel. Daarmee is de top 10 goed voor 75,4 procent. Dat betekent dat er 24,6 procent resteert voor de 75 overgebleven merken, waar zich nogal wat, vaak alleen via webshops verkregen exotische merken onder bevinden.
Zakelijke winterband
Het sterk gedaalde wegdekaandeel van winterbanden was voor KwikFit aanleiding de interne cijfers te analyseren. De verschuiving van winter- naar vierseizoenenband bleek vooral bij de particuliere consument te spelen. “Was de winterband in de grensstreek jaren geleden de enige optie om een bezoekje over de grens te kunnen brengen, nu kan dat prima met de all season-band. Bij zakelijke rijders zien we geen significante verschuiving. Zakelijke rijders zitten veel op de weg en dan is de combi zomer/winter de meest veilige optie op de weg en kiest men hier ook voor”, benadrukt Arjan van der Meer, marketingdirecteur bij KwikFit.
Segmenten
De drie dominante merken Continental, Vredestein en Michelin vinden we in alle segmenten terug, maar niet op dezelfde plek. Bij het nog steeds groeiende segment vierseizoenenbanden is Vredestein de absolute koploper wat betreft het wegdekaandeel. De top drie is goed voor bijna 52 procent, waarbij opgemerkt dat er 52 merken in dit segment werden gevonden.
Bij winterbanden zijn de verschillen juist minimaal. Hoewel de top drie hier wel een fors gezamenlijk aandeel heeft, namelijk ruim 45 procent. Kijken we naar het totale wegdekaandeel van de merken, dan zien we dat de merkentop 5 al jaren dezelfde is, al variëren de aandelen. Dit jaar valt op dat alleen Continental een plus heeft gerealiseerd ten opzichte van de vorige meting. De vier andere merken leverden iets in.