In november 2021 zijn er in Nederland 27.333 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 17,5 procent minder dan in november 2020. Over de eerste elf maanden is de daling 8,3 procent (287.265 voertuigen).
Dat blijkt uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en dataleverancier RDC, die daarbij aantekenen dat het mondiale tekort aan computerchips de autobranche nog immer parten speelt. Zij verwachten dat deze problematiek nog minstens tot halverwege volgend jaar voor problemen blijft zorgen. Er zijn wel kopers, maar er zijn geen auto’s.
Eindsprint
Voor heel 2021 gaan BOVAG en RAI Vereniging nu uit van een totaal van 327.000 registraties. Ze gaan er daarbij vanuit dat er ook dit jaar in de laatste maand van het jaar nog de nodige elektrische auto’s voor de zakelijke markt worden geregistreerd. Per 1 januari 2022 gaat de fiscale bijtelling over het privégebruik van een elektrische auto voor zakelijke rijders immers van 12 naar 16 procent van de consumentenprijs. Bovendien geldt dat percentage nog maar over de eerste 35.000 euro in plaats van over de eerste 40.000 euro zoals nu het geval is.
Voor 2022 rekenen de brancheorganisaties op 390.000 nieuwe personenauto’s. Vorig jaar bedroeg het jaartotaal 356.015.
Meest geregistreerde merken in november 2021:
- Kia met 2766 registraties en 10,1 procent marktaandeel
- Volkswagen (2538 / 9,3 procent)
- Toyota (2194 / 8,0 procent)
- Skoda (1821 / 6,7 procent)
- Hyundai (1798 / 6,6 procent)
Meest geregistreerde modellen in november 2021:
- Skoda Enyaq met 998 registraties en 3,7 procent marktaandeel
- Kia Niro (992 / 3,6 procent)
- Volkswagen Polo (698 / 2,6 procent)
- Peugeot 208 (668 / 2,4 procent)
- Lynk & Co 01 (649 / 2,4 procent)