Toyota brengt begin 2021 de tweede generatie van de brandstofcelauto Mirai op de Nederlandse markt met een 30 procent grotere actieradius. Die zou daarmee van ongeveer 500 naar 650 kilometer gaan.

Toyota verbeterde daartoe de brandstofcel. Ook wordt de tweede generatie Mirai uitgerust met drie in plaats van twee waterstoftanks. Daarmee neemt de capaciteit met ongeveer één kilogram waterstof toe in vergelijking tot de eerste generatie Mirai.

Emotie

Ingenieur Yoshikazu Tanaka: “We streven het doel na een auto te maken die klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden. Met een design dat emotie oproept. En met de prestaties en rijdynamiek die bestuurders een goed gevoel geven. We willen dat klanten de Mirai niet alleen aanschaffen omdat het een brandstofcelauto zonder schadelijke emissies is, maar vooral omdat het zeer aantrekkelijke auto is, ongeacht de brandstofcel. Met dat doel gaan we de Mirai verder ontwikkelen waarbij we hopen dat de auto een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof.”

Platform

Wat ook anders is aan de tweede generatie Mirai is dat de auto gebouwd wordt op Toyota’s nieuwe modulaire voertuigplatform met achterwielaandrijving, TNGA (Toyota New Global Architecture). Het platform is van meet af aan geschikt gemaakt voor brandstofceltechnologie, waardoor de carrosserie stijver is en een extra laag zwaartepunt heeft. Dit draagt weer bij aan de directe respons voor de bestuurder.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 augustus 2025
Langste rit op één laadbeurt in Polestar 3
13 augustus 2025
Giti Tire maakt prototype met 93 procent duurzaam materiaal
13 augustus 2025
Overname LöhrGruppe door Van Mossel afgerond
12 augustus 2025
Occasiongarantie is de norm
12 augustus 2025
3000 euro extra voor occasion met onderhoudsboekje
12 augustus 2025
‘Mannen bereid meer te betalen voor occasion dan vrouwen’
Meest bekeken berichten
Recente reacties